Pressmeddelande -

Lernia ger en röst åt de som inte kommer till tals i Almedalen - Här presenteras Socialdemokraternas svar på de mest förekommande frågorna

Med initiativet ”Ni talar om mig” vill Lernia ge en röst åt de som inte finns representerade i Almedalen; långtidsarbetslösa, arbetslösa ungdomar, utrikesfödda och nyligen uppsagda. Initiativet innebär att närmare 500 personer får ställa sina viktigaste valfrågor till Sveriges politiker. De mest förekommande frågorna i dessa fyra grupper förmedlar Lernia till alla riksdagsvalda partier. Under hela politikerveckan offentliggörs dagligen svaren, under respektive partis dag. I dag, söndag, presenteras Socialdemokraternas fullständiga svar.

Socialdemokraterna vill göra gymnasieskolan obligatorisk för att minska ungdomsarbetslösheten och anser att Arbetsförmedlingens insatser för att hjälpa invandrade akademiker till ett arbete som motsvarar deras kompetens måste förbättras. De föreslår att avskaffa Fas 3 och istället satsa på egenförsörjning genom riktiga jobb eller utbildning som ska leda till arbete.

-  Lernia har verksamhet inom hela kompetenskedjan och arbetar dagligen med att ta människor från utanförskap till egenförsörjning. I dag understöds inte de här individanpassade helhetslösningarna av de aktörer som finns inom arbetsmarknadspolitiken med bl.a. separata budgetar för utbildnings- och arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Det behöv en omstrukturering för att fler ska komma i varaktig anställning, säger Roken Cilgin, kommunikationschef på Lernia och ansvarig för initiativet ”Ni talar om mig”.

De viktigaste valfrågorna till politikerna enligt de tillfrågade i initiativet ”Ni talar om mig” är:

Utrikesfödda - Jag är välutbildad, varför får jag inget jobb?

Långtidsarbetslösa - Hur blir det med fas 3?

Arbetslösa ungdomar - Vad ska ni konkret göra för att fler unga ska få arbete?

Nyligen uppsagda personer - Varför inte erbjuda fler arbetslösa yrkesutbildningar?

Här nedan presenteras Socialdemokraternas fullständiga svar.

Utrikesfödda: Jag är välutbildad, varför får jag inget jobb?

Arbetsförmedlingens insatser för att hjälpa invandrade akademiker till ett arbete som motsvarar deras kompetens måste förbättras. Socialdemokraterna anser att:

·  invandrade akademiker ska få tillgång till studie- och yrkesvägledning.

·  det måste ske satsningar på yrkesinriktad och intensiv utbildning i svenska och snabbare bedömning av utländska examina av Högskoleverket (HSV).

·  det behövs ett system för validering av akademiska kunskaper, satsningar på kompletterande utbildningar på högskolenivå och tillgång till professionella nätverk.

Långtidsarbetslösa: Hur blir det med fas 3?

Socialdemokraterna föreslår att Fas 3 ska avskaffas. Människor ska ha riktiga jobb med egenförsörjning – eller utbilda sig för att kunna hitta det. Personer som trots stora insatser inte kan få arbete på den ordinarie arbetsmarknaden ska ha möjlighet att få en Extratjänst.

Arbetslösa ungdomar: Vad ska ni konkret göra för att fler unga ska få arbete?

• Införa en ungdomsgaranti. Den som är ung och utan arbete ska efter senast 90 dagar erbjudas ett riktigt jobb, en utbildning som leder till jobb eller en kombination av utbildning och praktik som leder vidare till jobb.
  • Gör gymnasieskolan obligatorisk. I dagsläget är en gymnasieexamen närmast ett krav på arbetsmarknaden.
  • Inrätta ett utbildningskontrakt för unga. Det måste även finnas en lite längre väg för att fullfölja gymnasiet. Alla arbetslösa under 25 som inte avslutat sina gymnasiestudier ska anvisas en individuell utbildningsplan som via en kombination av jobb, praktik och studier leder fram till en gymnasieexamen.

Nyligen uppsagda personer: Varför inte erbjuda fler arbetslösa yrkesutbildningar?

Regeringen har skurit ner på yrkesutbildningarna när Sverige behöver fler yrkesutbildade som kan ta de jobb som växer fram.

För mer information www.lernia.se/nitalarommig

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under maj-juni 2014.  Totalt svarade 478 personer i målgrupperna utrikesfödda, arbetslösa ungdomar, långtidsarbetslösa samt nyligen uppsagda personer.  Mätningen genomfördes tillsammans med undersökningsföretaget MIND Research.