Framgångar för Lesjöfors i Kina ger nya storsatsningar

Lesjöfors verksamhet i Kina är mycket framgångsrik. Redan tillverkas kritiska delar för världsledande smartphones. Nu görs ytterligare satsningar för att utöka tillverkningskapaciteten och produktutbudet inom fler produktområden.

Stansade banddetaljer till telekom

Sedan tidigare är Lesjöfors leverantörer till flera stora företag inom telekomsektorn. I det senaste projektet tillverkas stansade banddetaljer till en av de världsledande smartphone-modellerna som lanserades i september i år. Kunskapsnivån utvecklas ständigt i betydande projekt som dessa och Lesjöfors ligger i framkant vad gäller verktygsdesign och produktion.

-  Under projektets gång har vi ytterligare fördjupat vår kompetens, framför allt inom 3D-formning och säkerställande av kvalitet. Vi har även anställt fler högkompetenta medarbetare inom design och teknik, säger Mikael Andersson, chef för Lesjöfors i Kina.

Vidare tillväxt i sikte

Flera betydande projekt till framför allt stora amerikanska telekomföretag rullar samtidigt, med totalt ett 20-tal ingående komponenter. För att klara av de stora volymerna har ytterligare investeringar i presskapacitet gjorts under året. Men potentialen är fortfarande stor, så siktet är inställt på att växa vidare i takt med ökade beställningar.

Goda framtidsutsikter för fjädrar

Vid sidan av telekom-marknaden finns en stor möjlighet att stärka Lesjöfors position på den kinesiska marknaden ännu mer, framför allt inom området fjädrar. Flera investeringar har därför gjorts för att bredda utbudet inom detta område. Både kompetens och kapacitet har fördjupats och utökats i nära samarbete med Lesjöfors högeffektiva enhet i danska Tinglev.  Även den maskinella utrustningen är i princip densamma som i Tinglev. Stora delar av sortimentet, framför allt inom lättare fjädrar och stansning, tillverkas nu lokalt. Genom den senaste investeringen kan nu fjädrar i dimensionerna 0,16 till cirka 3,5 mm i tråddiameter produceras och ytterligare breddning i produktionskapacitet är beslutade att genomföras inför 2014.

-  Flera av våra mångåriga kunder är globala och vill ha den höga kvalitet Lesjöfors är känt för överallt där de befinner sig. Vi har med framgång transfererat teknik och projekt för ett antal större kunder i Europa där vi numera driver affärerna lokalt i Kina med mycket nöjda kunder som resultat, Mikael Andersson.

Expansionen i Kina fortsätter

Fler investeringsplaner finns för att kunna erbjuda ett ännu större utbud på den lokala kinesiska marknaden. Redan i dag levereras hela Lesjöfors produktprogram med hjälp av externa partners. Med egen produktion erhålls större kontroll över hela kedjan och en ökad flexibilitet. Att Lesjöfors tar ny mark i Kina råder alltså ingen tvekan om.

-  Vi ser fram emot att serva fler nya och befintliga kunder inom europeiska bolag. Välkommen att kontakta din befintliga Lesjöforskontakt eller oss i Kina direkt, säger Mikael Andersson.

Mikael Andersson
E-post: mikael.andersson@lesjoforsab.com