Köprättens grunder

Köprättens grunder behandlar köplagen, konsumentköplagen, konsumentkreditlagen, lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument, avbetalningsköplagen och konsumenttjänstlagen.

Varje dag äger en mängd olika köp rum. Det kan gälla köp av en dator eller en bil eller mer komplicerade köp av hela anläggningar till industrin. De rättsliga regler som behandlar köpet har därför stor betydelse.

Varje dag ingås också åtskilliga avtal om tjänster. Bilen behöver lämnas in för reparation, båten kräver vinterförvaring och huset måste renoveras. Även de regler som behandlar konsumentens avtal med näringsidkare om olika tjänster spelar därför en viktig roll.

Boken tar också upp den förändrade lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, som reglerar bland annat avtal som ingås på internet och som även innehåller bestämmelser om rätten att ångra köp som äger rum på offentliga platser som gator och badstränder. Dessutom behandlas internationella köp i ett särskilt kapitel. För att göra de olika reglerna mer lättillgängliga har boken försetts med lagtextbilagor.

Köprättens grunder är främst avsedd att användas som grundläggande lärobok vid universitet och högskolor samt i olika yrkeskurser och företagsinterna utbildningar. Den lämpar sig också väl för var och en som på egen hand vill sätta sig in i köprättens grunder.

Om författarna
Peter Gerhard har under många år varit verksam som universitetslektor i handelsrätt vid Lunds universitet. Han arbetar som konsult och ansvarar också för olika utbildningsprogram inom näringslivet.

Fakta om boken
Titel: Köprättens grunder
ISBN: 978-91-47-11182-4
Bläddra i ett smakprov