Gilbert Tribo (L): Den skånska vården kan förstärkas ytterligare!

Gilbert Tribo (L): Den skånska vården kan förstärkas ytterligare!

I dag (19/6) presenterade statsrådet Lena Hallengren (S) och ordförande för Sveriges kommuner och landstings sjukvårdsdelegation Marie Morell (M) den nya överenskommelsen för en förnyad kömiljard.

Målet med överenskommelsen om en ny, utvecklad kömiljard 2019 är att åstadkomma förnyad kraft i arbetet med att förbättra tillgängligheten samt att utveckla uppföljningen av väntetider till att ge en mera komplett bild av tillgängligheten i vården.

— Det är ett mycket välkomnat besked. Under en lång tid har tillgängligheten varit en stor utmaning inom den skånska hälso- och sjukvården. Patienterna behöver emellanåt vänta oskäligt länge, därför har vi bland annat inom Allians för Skåne föreslagit en regional kömiljard på 141 miljoner kronor som ska förbättra tillgängligheten, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

För att ta del av 80% av medlen, 1 280 000 000 kr, inom ramen för överenskommelsen ska regionerna påvisa en förbättring av andelen väntande inom 90 dagar för september, oktober, november 2019 jämfört med samma månad 2018 eller visa en andel om minst 71% av väntande inom 60 dagar.

För att ta del av resterande 20% av medlen, 320 000 000 kr, ska regionerna lämna en lämna en nulägesrapport senast 15 oktober och ha rapporterat till väntetidsdatabasen alla årets månader med en svarsfrekvens om 95%.

— Jag är väldigt mån om att Skåne ska få en förbättrad tillgänglighet. Genom en nationell kömiljard som kompletteras med en regional kömiljard kan vi förbättra tillgängligheten för de skånska patienterna så att de får vård i rätt tid samt stärka vården ytterligare, säger, Gilbert Tribo (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Formellt beslut fattas imorgon (20/6) av Sveriges kommuner och landstings styrelse.

För frågor kontakta

Gilbert Tribo (L)

Ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden