Gilbert Tribo (L): Välkomnat att Försäkringskassan backar från krav på läkarintyg

Idag, 2020-12-11, meddelade Försäkringskassan att man omprövat sitt beslut om krav på läkarintyg, något som Liberalerna i Region Skåne protesterat kraftigt mot sedan beslutet fattades.

Försäkringskassans beslut innebär att från och med den 15 december behöver inte personer som ansöker om sjukpenning lämna in ett läkarintyg till Försäkringskassan direkt vid ansökan, utan först vid dag 21 i sjukperioden.

– Det är mycket välkomnat besked av Försäkringskassan, däremot är jag ganska kritiskt mot att beskedet kommer såhär sent. Redan i slutet av oktober varnade jag för att beslutet är förhastat och behövde omprövas, men hellre sent än aldrig, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Försäkringskassans beslut omfattar även dem som vårdar sjuka barn där intyg behövs först vid dag 21.

– Situationen har blivit betydligt värre i Skåne, så sent som i morse, så slog jag larm till regeringen på nytt gällande läkarintygen, jag är glad att man nu hörsammat vårt krav på nationell nivå. Nu kan vården få andrum från onödig administration, menar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

– En slutsats man kan dra av det här byråkratiska haveriet är att regeringen och dess myndigheter uppenbarligen behöver kommunicera med varandra på ett bättre sätt, och inte genom pressmeddelanden, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden