L välkomnar Eneroth till Lund och framtidens elvägar

L välkomnar Eneroth till Lund och framtidens elvägar

Idag besöker infrastrukturministern Lund för att besöka den elväg som nu testas i staden. Det är glädjande att regeringen uppmärksammar elvägen Elonroad och de Skånska Innovationer som ligger bakom projektet, samt att politiska krafttag nu har tagits på initiativ av Liberalerna som möjliggör för elektrifiering av tunga vägtransporter.

Liberalerna arbetar för att leverera det som krävs för att nå Sveriges klimatmål på riktigt och då är det viktigt att just transportsektorn förändras. Inrikes transporter står nämligen för nästan en tredjedel av Sveriges samlade utsläpp.

Den nytillsatta elektrifieringskommissionen, där Skåne är väl representerat, ska bidra till att påskynda just investeringar i elvägar, laddinfrastruktur för ellastbilar samt andra effektiva tillämpningar.

– Men lika skyndsamt som kommissionen ska ta fram en handlingsplan för elektrifiering av de mest trafikerade vägarna i Sverige måste regeringen skyndsamt säkra Skånes elförsörjning, om inte ännu snabbare. Har regeringen inte kopplat att en elektrifiering av transportsektorn kräver el? Säger Louise Eklund, regionråd i Region Skåne (L).

Om elektrifieringstakten av elvägar haltas i Skåne haltas hela Sveriges omställning. En stor andel av landets vägbaserade export och import passerar här.

För mer information och kommentarer:

Louise Eklund (L)

Regionråd i Region Skåne och ordf. Innovation Skåne AB.

Louise.Eklund@liberalerna.se

Kontaktperson: