Liberalerna i Region Skåne välkomnar regeringens satsning på regionerna

Liberalerna i Region Skåne välkomnar regeringens satsning på regionerna

I dag meddelade regeringen och dess samarbetspartier att regioner och kommuner föreslås får ett tillskott på 20 miljarder kronor i generella statsbidrag i år, jämfört med de 5 fem miljarder kronor som regeringen har aviserad tidigare. Detta välkomnas av Liberalerna i Skåne, som menar på att det är ett välbehövligt tillskott.För Region Skåne innebär det ett nytt tillskott på 600,3 miljoner kronor. Totalt innebär tillskottet ett statsbidrag på cirka 1 167 miljoner kronor.

– Vi har på så kort tid som möjligt ställt om vården för att möta det kommande vårdbehovet som kan finnas bland våra skånska patienter. Det är ett mycket svårt läge vi är i, men vi har en god beredskap och gör allt vi kan för att vi ska vara så rustade som möjligt. Läget är extraordinärt och nu får vi bättre ekonomiska förutsättningar för att hantera läget. Det är bra att regeringen nu agerar för att stötta regionerna ytterligare, säger Gilbert Tribo (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Vidare kommer regeringen även föreslå att stora delar av prestationskraven gällande den nationella kömiljarden ska tillfälligt tas bort under 2020. Det innebär att 2 miljarder kronor som tidigare endast skulle betalas ut till de regioner som har uppfyllt dessa krav kommer att betalas ut till samtliga regioner baserat på respektive regions befolkningsmängd. Regeringen ska nu inleda en dialog med Sveriges kommuner och regioner (SKR) gällande detta.

– Det är bra att regeringen vill släppa kraven på motprestation i vad som gäller kömiljarden. Kömiljarden som reform är ett bra verktyg, men den medför också ytterligare administration. Det är kanske inte det mest prioriterade just nu. Våra medarbetare behöver prioritera vad som är viktigast nu - och det är att hantera rådande pandemi samt ge skåningarna så bra vård som möjligt, avslutar Gilbert Tribo (L), regionråd och ordföranden i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Mail: Gilbert.tribo@skane.se