Bild: Pixabay

Sjukvården behöver mer statliga pengar - nu

För att klara covid-vården och arbeta bort vårdskulden behöver regionerna snabbt besked om statliga tillskott. Regeringens besked om omdisponering mellan olika konton för covid och vårdskuld räcker inte. Skånes och Stockholms sjukvårdsregionråd kräver snabbt besked om statliga tillskott till sjukvården 2021.

— Pandemin är den största krisen för den moderna svenska sjukvården och med stora ansträngningar har vården med alla skickliga medarbetare levererat. Denna heroiska insats kan inte belönas med underfinansiering och besparingar. Nu måste personalen, patienterna och regionerna få besked om att staten skjuter till de resurser som behövs - precis som man lovat, säger Gilbert Tribo (L), hälso- och sjukvårdsregionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, Region Skåne.

— Vården måste få resurser att fortsätta ta hand om både covid- och cancerpatienter, och andra allvarligt sjuka. Det är bra att regeringen och januaripartierna möjliggör flexibilitet i hur statliga pengar kan användas i detta akuta skede, men vårdbehoven försvinner inte. Vi måste snarast få besked om full ekonomisk kompensation genom statliga tillskott för 2021, för att klara pandemin och vårdskulden från 2020 och kunna garantera alla nya patienter den vård de behöver för alla sjukdomar, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdsregionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, Region Stockholm.

Regionråd och ordförande i Region Skånes hälso- och sjukvårdsnämnd

Nås på: 076 887 04 07