Att jag är kvinna innebär inte med nödvändighet att jag leder kvinno-likt!

Att jag är kvinna innebär inte med nödvändighet att jag leder kvinno-likt. Vi vet att många kvinnliga chefer leder man-likt. Anledningen kan vara att majoriteten av kvinnor i ledande positioner har lärt av sig av mentorer som är, eller före sin pension var, mycket framgångsrika i sin ledande yrkesroll och som är män som lett man-likt. En anledning till att kvinnor hoppar av från lovande karriärer kan vara att det är oerhört krävande för en feminin kvinna att leda man-likt. Inre konflikt, till exempel i form av en obestämbar känsla av att vara en bluff eller än känsla av att "snart blir jag avslöjad", utan att kvinnan själv kommer på vad som finns att avslöjas, kan uppstå. Många gånger resulterar det här i att kvinnor arbetar ännu hårdare. De kanske väljer att gå ytterligare en utbildning eller skaffar sig en man som nått ännu högre upp i sin karriär som ny mentor. Konsekvensen för en feminin kvinna som leder vidare på allt högre positioner på ett man-likt sätt, utan att förstå vad som pågår, kan bli utbrändhet eller utmattningsdepression. I bästa fall avslutar kvinnan den nedåtgående spiralen innan de negativa följderna blivit fullt så allvarliga. Ett sådant val är självklart bra för den enskilda kvinnans hälsa, men nu är tid att inse vad som pågår och göra någonting åt det grundläggande problemet. Att avsluta ett arbete på en framstående position för att vi har fått för oss att det krävs av feminina kvinnor att de leder man-likt är på sikt förödande för både svenskt näringsliv och vårt samhälle. Fullt kompetenta kvinnor hoppar idag av från framstående positioner i näringslivet och startar små en-kvinnors-bolag. Det kan röra sig om att de blir konsulter i den bransch de tidigare befann sig i, det här gör åtminstone att branschen fortsatt har tillgång till deras kompetens, vilket är bra. Men, det är inte ovanligt att det går så långt att kvinnor omskolar sig till yoga-,  mindfullnessinstruktörer eller andra yrken där det är mer accepterat att arbeta kvinno-likt. Många  startar små enskilda verksamheter där de inte tar tillvara och förmedlar kunskap och kompetens som de byggt under många år på ledande positioner i näringslivet.

En film om kvinnligt/manligt kommer inom kort att visas via Lifecaps hemsida. Den innehåller enbart grunden. Ett fördjupat arbete med ett WEB-baseraat kognitivt träningsprogram för att hjälpa ledare att identifiera skillnaden på kvinno-lik och man-likt ledarskap och för att att skapa dialoger så att vi förmår tillvara båda typerna av ledarskap i svenskt näringsliv, samt att förmedla idéer om när respektive ledarskap lämpar sig bäst, pågår på Lifecap. Gaya Pienitzka, som bland annat skrivit boken Kvinnligt, manligt, mänskligt" i samarbete med kommendörkapten Lennart Lindén, är en av de tongivande i arbetet.