Alkoholmissbruk är inget problem?

Anica Olsson besöker Gaya i "Fånga ditt liv med Lifecap" i Radio Roslagens sändning klockan 19.00 - 20.00 i kväll. Hon beskriver alkoholen/drogen som ett symtom på ett underliggande problem, och poängterar vikten av att komma till insikt om det underliggande problemet för att på så sätt finna en väg att lösa det.

Anica menar att det ofta är mycket fokus på själva drogen, som om det är den som är problemet, men i själva verket är den ofta någon typ av självmedicinering för att hantera någonting som personen som väljer att använda droger inte vet hur hon/han ska tackla. Det handlar ofta om att det saknas tillräcklig kunskap om eller förebilder för att hantera känslor. Så länge vi tror att allt ska blir frid och fröjd bara vi tar bort alkoholen eller drogen, begår vi ett stort misstag. Det är det misstaget som gör att många missbrukare ofta behöver genomgå flera behandlingar på flera olika behandlingshem innan en mer stabil nykterhet kan etableras. Det räcker tyvärr sällan med en intellektuell vilja att leva nykter.

Anica är utbildad beroende/12-stegs terapeut via Lifecap och arbetar på behandlingshem. Hon är själv nykter sedan många år och har vigt sitt liv till att hjälpa andra att finna en väg till tillfrisknande. Det går att lyssna på programmet via Radio Roslagens WEB-arkiv efter sändningens slut.