Vilka bostadskvaliteter håller över tid, i livets och samhällets olika faser?

Svenska bostäder i internationell toppklass?

Nya familjesituationer och livsstilar påverkar hur och var vi vill bo, likaså ställer urbanisering och en växande befolkning krav på bostadsbyggandet. Men vad vet vi om det goda boendet och vilken kunskap saknas?

När Chalmers Arkitektur idag anordnar Bostadsdagen sätts fokus på bostadens kvaliteter. Bostadsforskare knutna till Centrum för boendets arkitektur, CBA, presenterar kunskapsläget inom boende och bostad. Emma Hult riksdagsledamot (MP) och Johannes Hulter byggnadsnämndens 1 vice ordförande, Göteborg, kommer att prata om relationen mellan bostadsbyggande och politik på nationell och lokal nivå. August Orrling, adjungerad tekniklektor och arkitekt på Liljewall arkitekter leder diskussionen om vart bostadsbyggandet är på väg tillsammans med Kajsa Crona, adjungerad professor och arkitekt på Sweco.

Ett syfte med det nya forskningscentrumet CBA är att med hjälp av bland annat bostadsundersökningar flytta fokus från kortsiktiga ekonomiska lösningar till kvalitet och långsiktigt hållbara lösningar, såväl socialt som ekologiskt. Som en del i detta engagemang initierades under 2016 ett samarbete mellan Liljewall arkitekter, Chalmers Arkitektur och Ola Nylander, arkitekt, konstnärlig professor och skribent. Syftet har varit att med objektiva ögon utvärdera några utvalda bostadslösningar signerade Liljewall. Resultatet kommer redovisas i en publikation som lanseras till hösten 2017.

Att samverka med akademi och näringsliv är viktigt för Liljewall arkitekter. Sedan flera år har kontoret varit aktivt inom bland annat Chalmers genom att handleda studenter, gästföreläsa, hålla seminarier och agera gästkritiker vid blivande arkitekters och ingenjörers examinationer.

Bostadsdagen äger rum tisdag 21 mars på Chalmerska huset i Göteborg. Dagen är redan fullsatt men det spekuleras om en till bostadsdag lite längre fram i vår.

Program: http://document.chalmers.se/download?docid=7fecc545-3f5f-4040-b998-e6359b6a5543