Lindahl rådgivare till Koenigsegg vid miljardtransaktion

Lindahl agerar legal rådgivare åt Koenigsegg Automotive AB när ett strategiskt partnerskap med National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS) ingås. Affären innebär att NEVS gör ett kapitaltillskott om 150 miljoner euro genom nyemission och köp av redan befintliga aktier. NEVS blir därmed ägare till en minoritetsandel om 20 procent i Koenigseggs moderbolag.

Därutöver bildar parterna ett joint venture-företag för att expandera inom nya marknadssegment. NEVS bidrar med 150 miljoner dollar i startkapital för en majoritetsandel i joint venture-företaget. Koenigsegg anslår immateriella rättigheter, tekniska licenser och produktdesign. Genom joint venture-företaget ska NEVS och Koenigsegg dra nytta av varandras styrkor och tillsammans utveckla en produkt för nya segment.

Koenigsegg Automotive, med huvudkontor i Ängelholm och drygt 200 anställda, är en globalt ledande tillverkare av exklusiva hypersportbilar som leds av Christian von Koenigsegg.

NEVS, med huvudkontor i Trollhättan och ungefär 650 anställda, fokuserar på tillverkning av elektrifierade premiumfordon och majoritetsägs indirekt av Evergrande Health Industry Group Limited, vars aktier är noterade på Hong Kong-börsen.

Lindahls team har bestått av Staffan Brandt (ansvarig delägare), Annika Brandt, Henrik Nilsson, Staffan Seger, Viktor Friberg, Axel Strandborg, Simon Petersson, Pernilla Skoglösa och Johan Myrén.

• joint venture
  • strategiskt partnerskap
  • koenigsegg

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och ICT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahls experter arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/AdvokatfirmanLindahl/