”Fighting fire – with a twist”: nu startar lanseringskampanjen för Firemill

”Fighting fire – with a twist” är det övergripande konceptet för brandsläckaren Firemill som introducerades på den svenska marknaden i samband med Formexmässan tidigare i år. Twisten har flera bottnar och anspelar på att Firemill används just genom att man twistar på den som en pepparkvarn, den är helt oförstörande och kan fyllas på om och om igen – och att den unika funktionen sätter twist på brandsäkerhetsmarknaden. Kampanjen omfattar print- och onlineannonser samt filmer och kommer att visas i livsstilsmagasin, sociala medier och webb-TV.

- Firemill är avsedd för att snabbt och enkelt släcka mindre bränder och vi vill att kampanjen på ett lekfullt sätt ska förmedla att den är enkel både att använda och öva med - och att den är helt ofarlig att använda i samband med matlagning, säger Martin Westberg, VD på Inventi Vidi AB som är företaget bakom brandsläckaren Firemill. Vi vet ju alla att övning ger färdighet och vi hoppas att kampanjen bidrar till en ökad medvetenhet om brandsäkerhet.

Konceptet ”Fighting fire – with a twist” har Inventi Vidi och AGA tagit fram tillsammans med reklambyrån Ruth. Strävan har varit att hitta en lekfull twist för att minska tröskeln till att öva med brandsläckaren Firemill, vilket kan bidra till att man blir bättre på att hantera brandrelaterade situationer. Konceptet har varit att jobba med ett manér som är lekfullt, spännande och visuellt vågat - där kampanjbilder och filmer går i toner av primärt svart och vitt och alltid innehåller eld och någon form av dramatik. Karaktärerna i filmerna är två starka kvinnor med väldigt olika profiler. Kampanjbilderna är tagna av fotografen Magnus Torsne och reklamfilmerna producerades i Ruths nya produktionsstudio.

Firemill, som är designad för att stå framme i köket och finnas nära till hands om olyckan är framme, kan användas vid mindre bränder och är ett komplement till pulversläckaren. Den ersätter inte pulversläckaren. Firemill drivs med en likadan koldioxidpatron som den man använder i kolsyremaskiner för att tillverka kolsyrat vatten, vilket innebär att den både är enkel att använda och att öva med - och den är dessutom billig och enkel att fylla på. En fördel med koldioxid som släckmedel är att det fungerar på bränder i gas- och elapparater och det är dessutom helt rent och förstör varken mat eller inredning.

- Med lanseringskampanjen för brandsläckaren Firemill vill vi väcka nyfikenhet och intresse för en fantastisk produkt. Den är inte bara smart, snygg och unik – den bidrar också till förbättrad brandsäkerhet i hemmet, säger Martin Allerby, Regional affärsområdeschef för Sparkling Water, AGA Gas AB.

AGA säljer och har de exklusiva distributionsrättigheterna för Firemill i Sverige, övriga Norden och Baltikum. Mer information om återförsäljare av Firemill finns på:http://my.aga.se/firemill/

Fakta om Inventi Vidi

Inventi Vidi drivs av bröderna Andreas och Martin Westberg. Inventi Vidi grundades 2016 och utvecklar brandsläckningsprodukter. Företaget stödjer - via samarbetspartnern Addtruly - organisationen International Foundation for Crime Prevention and Victim Care (PCVC) och deras projekt Vidiyal som syftar till att vårda och rehabilitera brännskadade kvinnor i Chennai, Indien.

Firemill korades nyligen till vinnare i kategorin ”Product Design” i årets upplaga av iF Design Award - en av världens största och mest prestigefyllda tävlingar inom innovativ produktdesign.1 Drygt 6 400 bidrag från 54 länder tävlade i iF Design Award 2018 och en jury bestående av 63 oberoende experter från hela världen korade vinnare inom olika designdiscipliner.

För mer information, kontakta:

Martin Westberg, VD, Inventi Vidi AB,

Tfn: 070-766 10 44, e-post: martin@firemill.se

Martin Allerby,Regional affärsområdeschef för Sparkling Water, AGA Gas AB

Tfn: 076-724 66 53, e-post: martin.allerby@se.aga.com

Susanne E Andersson, Kommunikationschef, AGA Gas AB

Tfn: 076-720 09 17, e-post: susanne.e.andersson@se.aga.com

Källa:

1. https://ifworlddesignguide.com/

• Gastronomi

• firemill
  • brandsläckaren firemill