Elin Lannsjö tolkar LINUM

Elin Lannsjö tolkar LINUM

VEM ÄR DU? VI VILL LÄRA KÄNNA DIG OCH GE EN SÅ RÄTTVIS BILD AV VEM DU ÄR TILL ALLA VÅRA LÄSARE. VAD KAN DU BERÄTTA OM DIG SJÄLV?

Okej, vi börjar från början! Jag har rötter i de småländska skogarna och behovet av närhet till vatten och natur är ett starkt präglat arv som jag har med mig från min uppväxt. Jag älskar även stadsliv och den stimulans som det erbjuder. Möjligheten till kultur, härliga restauranger, mänskliga möten, soliga små uteserveringar och ljuvliga bagerier är lika viktigt som naturen. I Göteborg, där jag bor, har jag nära till allt detta. Jag och min sambo Victor, som är arkitekt, har renoverat vår lägenhet i Majorna som också ligger ett stenkast från vår kolonistuga. Jag är keramiker med mitt eget varumärke och jag älskar skapandet, det kreativa samt design i olika former. Jag älskar kontrasterna i livet och finner lycka i små saker, som att dofta på lavendel, att vinterbada eller känna vårsol mot ansiktet. Jag jobbar som stylist, ibland som fotograf, som influencer och ibland som inredare. Som bloggare för ELLE Decoration kan jag samla allt som inspirerar mig på en och samma plats för att lättare kunna dela med mig.

BERÄTTA OM DITT INTRESSE FÖR UTELIV, ODLING OCH GRÖNSKA?

Ja, gärna. Intresset till odling, trädgård och blommor uppstod i samband med att vi köpte vår kolonistuga för snart 10 år sedan. Helt plötsligt hade jag en igenvuxen trädgård att ta hand om och när vi ändå totalrenoverade stugan som var minst sagt fallfärdig, bestämde jag och min sambo oss för att också anlägga trädgården från grunden. Den hade ändå farit illa genom åren. På denna väg har jag lärt mig lite om växter och blommor och upptäckt hur mycket jag älskar denna värld. En massa misstag har jag gjort på vägen, men jag har också några platser i trädgården som jag är väldigt nöjd med.

Elin Lannsjös inspirerande oas utanför Göteborg.

NÄR ”FLYTTAR DU UT” FÖR SÄSONGEN OCH VAD INSPIRERAR DIG DÅ?

När jag fotade inspirationsbilderna till ”Elin Lannsjö tolkar LINUM” hade vi precis börjat flytta de första sakerna till kolonin för säsongen. Jag hänger verkligen ”på låset” och för mig börjar kolonisäsongen så fort tjälen släpper taget om jorden. Det är extra mysigt här på kolonin då, de flesta stugor sover fortfarande och det är ett lugn här nere. Det är då jag passar på att ta med mig täcken, kuddar, textilier och fylla upp köksskåpen ordentligt. I år har jag de fina PEPPER– kuddarna och dynorna från LINUM till mina utemöbler. Jag använder främst naturmaterial i min inredning och kuddarna som är i bomull kommer till sin rätt på min uteplats.

TÄNKER DU MEST PRAKTISKT ELLER MEST ESTETISKT NÄR DU INREDER?

Jag tilltalas främst av estetik. Det är ögat som förför mig först och jag mår bra av att omge mig av vackra ting. Så min impuls vill gärna dra mig åt estetikens håll, men jag har med åren mer och mer insett vikten av funktion och praktiska lösningar. Det bidrar till ett annat sorts välmående som också är oerhört viktigt.

VAD ÄR DIN KÄNSLA AV LINUM? OCH VAD TYCKER DU OM SITTDYNAN PEPPER? HUR TOLKAR DU OSS?

Min tolkning av LINUM… Jag ville fånga en tidig vårkväll på kolonin. Att lyfta LINUM i min värld, där urbant stadsliv krockar med natur och växtlighet. Just denna kväll var det helt stilla i luften. Det är några fåglar som kvittrade, doft av gräs. Det är som vackrast när solen ligger lågt och ljuset liksom släpar sig in i trädgården. De utdragna skuggorna blir längre och längre och snart dyker solen ner bakom landshövdingehusen. Jag bullade upp med fina kuddar och dynor i gräset och i hörnet vid sovboden där utemöblerna står.

Elin Lannsjö bjuder in till en kopp te i gräset.