LINUMS egen julkaka i regi av matkreatören Hilda Kirkhoff.

Hilda Kirkhoff tolkar LINUM.

Hon är Grythyttan- studenten som blev en TV- sensation i samband med vinsten i det omtyckta programmet Hela Sverige Bakar. 2020 slog hon ut allt motstånd och vann den rafflande, TV- sända finalen. Numera är hon sin egen och gör raketkarriär som receptkonstnär, författare och kreatör.

Hilda Kirkhoff hade sitt drömjobb på en välkänd hotellanläggning i södra Sverige när pandemin plötsligt bröt ut med full kraft. Med två dagar kvar på sin provanställning, avbröts kontraktet till följd av den galopperande smittan och Hilda stod utan jobb. I sociala medier annonserades det om TV- programmet Hela Sverige Bakar, som hela Sverige älskar. Varmt påhejad av släkt och vänner och slutligen också kontaktad av produktionen, valde Hilda att delta. När sista avsnittet sändes, stod Hilda som vinnare och en ny karriär var minst sagt i antågande.

Idag skriver Hilda Kirkhoff uppskattade böcker för köket, driver ett inspirerande Instagramkonto och syns regelbundet på TV. Hennes förhoppning är att ”nå fram med hela Hilda” och visa den hon är och alltid har varit genom att ta fram det äkta i allt hon gör.

”I samarbetet med LINUM fick jag verkligen möjlighet att vara riktigt personlig. Det var roligt att göra något annorlunda, men också att få visa upp hur vi firar jul hemma hos mig. Jag har flera produkter från LINUM sedan innan och det kändes så roligt att få arbeta med det nya sortimentet. Linne är så naturligt vackert.”

Hilda Kirkhoff har i samband med julen skapat en magisk LINUM- kaka, för vilken hon generöst delar ingredienser och recept.

Hilda firar jul traditionsenligt och berättar bland annat hur familjen samlas i den svenska småstaden Båstad för att umgås. Bland annat har de en stor stenugn i föräldrahemmet som kan grädda upp till 24 limpor, ett fantastiskt bakprojekt. De brukar också dela på uppgiften att göra pepparkakshus, där pappa ritar, mamma gör degen och Hilda dekorerar. Hilda intygar att köket numera är fullt av användbara textilier och verktyg, men att en inspirerande resa vore den mest efterlängtade julklappen efter en lång period av covid.

”Jag får så mycket inspiration av att resa, både i Sverige och utomlands. Jag vill uppleva kultur, bakning och matlagning på plats.”

HILDA KIRKHOFFS FEM TIPS PÅ HUR MAN SKAPAR EN STÄMNINGSFULL JULDUKNING:

1. Slå inte knut på dig själv, små saker tillför också mycket.
  2. Med ett vackert band och en liten kvist kommer man långt.
  3. Var inte feg, utan lita på din känsla.
  4. En gång bakade jag lyckokakor, de gjorde succé. De kan vara ett riktigt bra tips för att få igång festen eller gömma ett uppskattat ord om sina gäster.
  5. Min mamma har också lärt mig att centrera på bordet snarare än att sprida ut. Genom att bygga stilleben blir det helt enkelt mindre plottrigt.