Emma Johansson och Emelie Sundberg ligger bakom både styling och foto.

Jul på LINUM.

Varje år presenterar vi en unik bildserie, som utgår från ett på förhand satt tema. I fjol lekte vi med tradition och nya klassiker och lät dem mötas i en liten, intim bjudning. I år har pandemins begränsande restriktioner äntligen släppt och vi ser framåt mot ljusare tider. Vid årets högtider får fler familjemedlemmar och vänner träffas för att njuta av varandras sällskap och i en tid präglad av hopp och framtidstro, passar väl få färger bättre än vitaste vit?

2020 stod de etablerade skribenterna och stylisterna Emma Johansson och Emelie Sundberg för uttrycket i både stil och foto. Deras bilder som återfinns i artiklarna Så dukar vi i rött och Så dukar vi i grönt, fick ett så stort genomslag att det kändes givet att bjuda in dem ånyo.

I årets dukning har vi arbetat med en tydlig lager på lager- lösning för att skapa ett fylligt och inbjudande intryck. Som bas återfinns BIANCA bomullsduk, en prisvärd och användbar duk med lätt struktur. BIANCA finns i flera mått och fungerar därav fint att duka med både till det lite större och det lite mindre bordet. BIANCA tål maskintvätt upp till 60 grader och vi brukar säga att ”det här är en duk gjord för att användas”. BIANCA finns i flera attraktiva färger och det är enkelt att mixa och matcha mellan dem. Exempelvis återfinns klassisk julröd, men även en lite gräddigare nyans av vit.

I serien BIANCA finns också servetter, så det är smidigt att få till en komplett dukning. Servetten har ett generöst mått om 45×45 cm och är enkelt att tvätta och stryka. Uttrycket är taktilt, med en snygg textur och trots dess modesta pris, ser den exklusiv och lyxig ut.

Emma och Emelie har också arbetat med LINUMS mest klassiska produkt för bordet, UNI bordstablett och löpare. Löparen är placerad vertikalt, i stället för horisontellt, vilket skapar ett spännande och nytt intryck. De blandar tabletter och löpare och den ribbade strukturen skapar både liv och dynamik. När nyansen är densamma, i vårt fall färgkod I-01 (vit), så behöver stylingen draghjälp av tygernas struktur, något som UNI’s tidlösa yta bidrar till. Med iögonfallande tillbehör såsom det bekväma kuddfodralet ANNABELL, levande ljus och säsongens allra vackraste växter, blir decembers bjudningar en fröjd att genomföra.