LINUMS webshop, www.linumdesign.com

LINUM ingår samarbete med Ingrid

Sedan januari 2019 har LINUM arbetat stegvis med att utveckla sin e-handel. Det som från början var mer utav ett digitalt showroom, har nu blivit en konverterande webshop för hela Europas kundbas. Hittills i år har omsättningen ökat med drygt 60% sett mot samma period 2019, vilket tyder på att det tunga jobb som lagts ner ger avkastning, pandemi till trots. Arbetets första fas handlade om att utveckla den grafiska designen för sidan tillsammans med webbyrån STÖK. Steget därpå handlade om att kartlägga alla produkter i sortimentet och hitta en ny struktur, så att filter, listningssidor och produktkort kunde stärkas. Därefter påbörjades en justering av kassalösningen, ett arbete som nu nått sin sista fas.

Caroline Roeck Hansen, e-commerce manager på LINUM

-De har varit min ambition från början att utveckla kassan, säger Caroline Roeck Hansen, e-commerce manager på LINUM. Jag har bland annat påtalat vikten av rätt betallösningar per marknad samt hur kunder idag förväntar sig att kunna välja vart, hur och när de vill hämta ut sitt paket. Det känns därför riktigt roligt att även de här förbättringarna, nu är på plats.

LINUM har valt att tillsammans med sina befintliga samarbetspartners, förbättra köpupplevelsen genom att kontraktera leveranslösningsbolaget Ingrid. Med leveranser över hela Europa, blir utkörningsmodellen mer komplex, samtidigt som allt fler kunder ställer krav på hur utlämningen ska se ut. I samband med implementeringen valde LINUM att också anpassa sina betallösningar ytterligare per marknad och modernisera alternativen.

LINUMS uppdaterade kassa med Ingrid.

-Kunder idag förväntar sig att kunna betala flexibelt och vi vet att en viktig orsak till att shoppingkorgen överges i kassan, är avsaknaden av rätt betalmedel, säger Caroline Roeck Hansen. Vår omsättning kommer till stor andel från andra länder än Sverige och vi måste därför tänka internationellt före nationellt, något jag tycker vi lyckats med under de förutsättningar vi haft.

Idag kan LINUM glädjas åt förstärkta betallösningar ibland annat Tyskland och Frankrike, vilka är viktiga marknader för LINUM. I Sverige adderas bland annat Swish samt fler faktureringsalternativ. Caroline Roeck Hansen har varit en del av LINUMS e-handelsteam sedan 2016 och har aktivt drivit webshopens olika utvecklingsfaser. Som projektledare och ägare av detaljerna i utvecklingsprocesserna, lämnar hon nu över en fullgod webshop som kunderna uppenbarligen gillar.

-Jag lämnar nu över en webshop jag verkligen kan stå för och är stolt över. Det har varit ett nöje att få utveckla både LINUMS e-handel mina egna färdigheter under arbetets gång. Nu kommer jag vara ledig några månader och därefter hoppas jag kunna påbörja ett nytt projekt och en ny spännande resa utanför LINUM, säger Caroline Roeck Hansen.

LINUM presenterar stolt ett nytt kapitel i sin historia av svensk design sedan 1966. Vi skapar och producerar noggrant genomarbetade kollektioner trogna vår tradition och vårt arv. LINUM kombinerar det sofistikerade och enkla, med en stor omsorg kring detaljer och hållbarhet. Våra produkter är designade för att erbjuda komfort, långsiktighet och glädje tillverkade i en kvalitet som både syns och känns.

Urbant. Sofistikerat. Innovativt. Användbart. Taktilt.