LINUM öppnar butik

LINUM öppnar butik

Under slutet av 2019 fick hemtextilföretaget LINUM en chans att förvärva hela lokalen på en av Östermalms främsta adresser, hörnet Karlavägen 64/Artillerigatan 55. Efter att ha delat utrymmet med en köksleverantör sedan 2017, har LINUM nu efter deras avflytt, valt att själva disponera hela fastigheten. Ett övertagande har öppnat upp för flera möjligheter och en hel del planer ligger redan på skissbordet.

-Den här öppningen kom förvisso oväntat, men för att vara ärlig, var det därefter inget svårt beslut att fatta, säger Gunilla Brisinger, VD på LINUM sedan 2013. Vi har precis genomgått en komplex förändringsfas, men då vi närmar oss slutet av den, passar en större lokal oss perfekt.

Lokalen kommer stegvis att gå från showroom, vilket den använts till tidigare, till Flag Ship Store och också även fortsättningsvis inhysa verksamhetens huvudkontor. LINUM ser positivt på fastighetens läge och vill egentligen inte sätta en fullskalig etikett. Bolagets hållning är att samtiden medger en mängd olika alternativ, såsom eventlokal eller mobila arbetsplatser och välkomnar därmed hela branschen att ta del av verksamhetens nya mötesrum.

-Vår önskan är att driva en dynamisk yta där vi ena dagen kan hålla säljmöten med våra tyska e-handelspartners och den andra, låta en extern byrå spela in en pod om hållbarhet. Vi vågar tro att allt är möjligt, säger Gunilla Brisinger.

Redan efter årsskiftet öppnades ytan upp och tar numera emot slutkunder som önskar handla. Lokalen har öppet på fasta tider måndag till lördag och är alltid bemannad i syfte att underlätta också för press och stylister som vill låna från LINUMS utbud. Då LINUMS övriga team sitter i anslutning till lokalen, är chansen till spontana möten goda.

LINUM har verkat i branschen sedan 1966 och har under de senaste åren genomgått en utvecklingsresa med fokus på modernisering. Verksamheten har i stor utsträckning blivit digital, där Amazon idag är bolagets största kund. I samband med det görs en översyn av erbjudandet, där differentiering och tydlighet står i fokus.

LINUM presenterar stolt ett nytt kapitel i sin historia av svensk design sedan 1966. Vi skapar och producerar noggrant genomarbetade kollektioner trogna vår tradition och vårt arv. LINUM kombinerar det sofistikerade och enkla, med en stor omsorg kring detaljer och hållbarhet. Våra produkter är designade för att erbjuda komfort, långsiktighet och glädje tillverkade i en kvalitet som både syns och känns. Helt enkelt ett urval att använda genom generationer.