Svenska LINUM säljer sina produkter i Europa och USA.

LINUM tar omtag på Amazon USA

LINUM har gjort affärer med och via Amazons europeiska handelsplatser sedan sommaren 2018. Etableringen har skett stegvis och LINUM säljer idag bland annat till Tyskland, England och Frankrike via Amazon. I slutet av 2019 var affären så pass stark att man i början av året också valde att kliva in på USA- marknaden. Sedan bröt pandemin ut.

"I samband med utbrottet av covid-19 i mars/april släckte Amazon ner i princip hela deras ordinarie verksamhet. Under den här perioden handlade de enligt egen utsago enbart med sjukvårdsrelaterade produkter och det exkluderade ju självfallet vårt utbud, säger Sofie Rejler Arvidson, Digital Business Manager."

Nu i september tog dock LINUM återigen upp verksamheten på Amazon USA efter avbrottet, bland annat genom att uppdatera produktkatalog och shop samt starta igång marknadsföringen. En del sortimentsjusteringar har gjorts, men i huvudsak kretsar erbjudandet kring LINUMS främsta och bäst presterande produkter globalt.

Sofie Rejler Arvidson, Digital Business Manager LINUM

"Genom att vässa produktkatalogen, skapa relevant innehåll och återuppta marknadsföringen, är min bedömning att vi åter är på banan, säger Sofie Rejler Arvidson. Det kommer att dröja ytterligare någon vecka innan vi är helt igång försäljningsmässigt, men vi tar oss dit gradvis."

LINUM kommer under hösten 2020 också att öka takten på den europeiska marknaden och ett svenskt konto är redan registrerat. CEO Gunilla Brisinger och COO Charlotta Dahlqvist, har under 2019 jobbat mycket med sortimentsfrågan och LINUM kommer därav under 2021 att kunna lansera ett ännu tydligare erbjudande via Amazon.

"Det har hänt mycket på LINUM de senaste två åren där bolagets digitala tillväxttakt och numera ganska nätta och nischade utbud är två faktorer som sticker ut, säger Sofie Rejler Arvidson. Att driva Amazon- affären framåt är en utmaning, men vi tror att våra förutsättningar att fortsätta öka under 2021 är riktigt goda."

LINUM är ett svenskt varumärke inom hemtextil som grundades 1966. Idag driver LINUM försäljning via fysisk och digital återförsäljning, Amazon, egen webshop samt Flag Ship Store på Karlavägen 64 i Stockholm.

Inspirerade av den svenska naturen och med det nordiskt friska för ögonen, designar LINUM textilier för hemmet, användbara genom generationer. LINUM återkommer gång på gång till färg, form och funktion och vill genom ett tidlöst uttryck, unikt färgkodssystem samt slitstarka kvaliteter, uppmuntra till ett generöst bruk.

LINUM grundades 1966 och säljer både till återförsäljare, via den egna e- handeln www.linumdesign.com samt Flag Ship Store på Karlavägen 64 i Stockholm.