Nytt ansikte på LINUM

Under flera år har hemtextilaktören LINUM arbetat med ett noggrant urval av svenska PR- byråer. Med utvecklad handel och ett ökat fokus på digitala affärer, följer också behovet av att revidera det traditionella PR- arbetet och hitta nya grepp för att kommunicera med en allt mer medveten mål- och kundgrupp. LINUM har därför valt att ta hem PR- funktionen internt i syfte att skapa mer skärpa, främst i det digitala uppdraget.

-Under året som gått har vi vänt och vridit på frågan vad som egentligen är samtidens PR, vilket är mycket komplex fråga utan något givet svar. Vi upplever dock att äkthet, närhet och att alla satsningar är så genomtänkta och genomarbetade som möjligt, är vårt viktigaste bidrag, säger Charlotta Dahlqvist, COO LINUM.

Genom att sätta nya mål, fundera igenom val av kanal och genomlysa potentialen i att verka genom de egna medierna, har LINUM valt att tillsätta en koordinator för PR och showroom. Rollen är helt ny och intresset för tjänsten har varit mycket högt. Bland nära tvåhundra sökande, tillsatte LINUM slutligen Matilda Axelsson i rollen. Matilda är utbildad vid Nackademin i Stockholm och har gjort internships på såväl Hermine Hold och Pretto PR. I samband med att LINUM under hösten och vintern kommer att utveckla sin showroomverksamhet och också under dagtid välkomna slutkunder i högre utsträckning, blir rollen internt av större betydelse.

-Jag är både glad och smickrad över att ha fått LINUMS förtroende att driva det viktiga PR- uppdraget vidare, säger Matilda Axelsson. Då arbetsområdet är under förändring till följd av handelns nya kravbild, blir det min viktiga uppgift att lyhört följa med i rörelsen och anpassa LINUMS kommunikation därefter.

I samband med att LINUM fyllde 50 år 2016 gjorde man också ett stort varumärkesarbete och uppgraderade såväl image som produkt. LINUM står fast vid det arbete som då genomfördes och har inga planer på att ytterligare förändra den delen. Dock finns det en längtan efter att bli än bättre på att nå ut med LINUMS omtyckta och etablerade produktutbud, något som utgör själva essensen i Matilda Axelssons nya roll och tjänst.

LINUM presenterar stolt ett nytt kapitel i sin historia av svensk design sedan 1966. Vi skapar och producerar noggrant genomarbetade kollektioner trogna vår tradition och vårt arv. LINUM kombinerar det sofistikerade och enkla, med en stor omsorg kring detaljer och hållbarhet. Våra produkter är designade för att erbjuda komfort, långsiktighet och glädje tillverkade i en kvalitet som både syns och känns.

Urbant. Sofistikerat. Innovativt. Användbart. Taktilt.