Evert Taubes Värld utsedd till Årets utställning 2009

Idag tillkännagavs vinnaren i FORUM för Utställares* tävling ”Årets utställning”. Vinnare 2009 blev alltså upplevelseattraktionen Evert Taubes Värld på Liseberg.
Kandidaterna var ursprungligen 15 till antalet. Fem nådde final och när rösterna räknats stod Evert Taubes Värld som segrare.

Evert Taubes Värld på Liseberg är en upplevelse i åtta rum, som vart och ett ger besökaren sin bild av nationalskalden Evert Taube och hans konstnärskap. Det är en värld full av originalkonst, musik, teknik och spännande människor. Evert Taubes Värld är en av flera upplevelser på Liseberg som har fri entré och dagligen arrangeras guidade visningar i attraktionen, också de kostnadsfria.

– Vårt mål är att locka en bred publik och det är en av anledningarna till att upplevelseattraktionen är utformad på ett ganska annorlunda och i vissa fall spektakulärt sätt jämfört med många traditionella museer, säger Katarina Gustafsson, chef på Lisebergs evenemangsavdelning och tidigare projektledare för Evert Taubes Värld.

Evert Taubes Värld hade premiär på Liseberg 2008 och besöktes under premiäråret av 100 000 gäster.

– Med Evert Taubes Värld har vi gjort vår nationalskald tillgänglig för alla människor i alla åldrar. Vi ser det som en viktig uppgift att också fånga en yngre publik som på detta sätt kan lära sig mer om vår svenska visskatt, säger Katarina Gustafsson.

Utmärkelsen är även ett erkännande för alla de som har arbetar med projektet Evert Taubes Värld och som arbetar med upplevelseattraktionen dagligdags.

– Vi är glada och stolta. Utmärkelsen ger oss en kvalitetsstämpel och visar att vi har en fantastisk utställning, säger Lotta Carlsbogård, områdeschef på Evert Taubes Värld.

Prisutdelningen äger rum på Riksförbundet Sveriges museers årsmöte i Falun den 24 mars kl 19.

För mer information vänligen kontakta:
Katarina Gustafsson, chef Lisebergs evenemangsavdelning, 031-733 04 45, 0705-35 86 80.
Lotta Carlsbogård, områdeschef Evert Taubes Värld, 031-733 01 57, 0767-68 11 57.
Julia Vasilis, chef Lisebergs informationsavdelning, 031-733 04 07, 0705-32 84 07.

*FORUM för Utställare är ett nätverk där medlemmarna arbetar med naturhistoriska-, konst- och kulturhistoriska utställningar.