Information om Lisebergbanan

Den interna utredningen av olyckan i Lisebergbanan är nu avslutad och de brister som funnits har åtgärdats. Imorgon onsdag påbörjar Inspecta, ett auktoriserat besiktningsföretag, besiktningen av banan. När den är klar fattas beslut om när Lisebergbanan åter kan tas i bruk. Bifogat detta meddelande finns Lisebergs interna utredning av olyckan. Vill du ha ytterligare information kontakta Lars-Erik Hedin, teknisk chef, tel nr 031-733 02 02 eller Pelle Johannisson, marknadschef, tel nr 031-733 01 40. Liseberg den 7 augusti 2006 Pelle Johannisson Liseberg AB Intern utredning av olyckan på Lisebergbanan, 2006-07-15 Beskrivning av händelseförlopp Lördagen den 15/7 2006 kl. 12.01 inträffade en olycka i Lisebergbanan. Ett fullastat tåg med 22 passagerare (2 pers/vagn, 11 vagnar) befann sig på väg uppför ”uppdraget” mot det inledande krönet på banan. När den sista vagnen i tågsättet hade nått c:a 14 meter upp på uppdraget lossnade ett kättinglås i uppdragskättingen, som därmed brast. Tåget rullade baklänges nedför uppdraget och in på stationen, där det kolliderade med loket på det innestående tåget, vars passagerare höll på att lämna detsamma efter avslutad tur. Totalt var 44 passagerare direkt, eller indirekt, inblandade i kollisionen, förutom den tjänstgörande Lisebergspersonalen inne på stationen. Genom Polisens och Räddningstjänstens försorg avfördes 18 personer till sjukhus för lättare skador. Samtliga skadade fick under dagen och kvällen lämna sjukhusen efter undersökning, och i vissa fall behandling och omplåstring. Bakgrund/orsaker till olyckan Samtliga skadade delar i Lisebergbanan (tågsätt, kätting, kättingtunnel, kättinglås, räls, balkar, backspärrar, styrskena m.m.) har i efterhand undersökts och analyserats av både Statens Haverikommission och Lisebergs tekniska personal. Följande slutsatser kan dras efter detta arbete: 1. Kättingen Uppdragskättingen är original sedan anläggningen togs i bruk 1987. Vid demonteringen av kättingen efter olyckan har konstaterats att en bult i ett kättinglås delvis blivit ”urgängad”. Kättinglåset har därmed deformerats och förmodligen fastnat i den s.k. kättingtunneln, varvid bulten gått av och därmed också kättingen. 2. Backspärrar Vart och ett av Lisebergbanans tåg är försedda med 11 par backspärrar i syfte att förhindra att tågen skall kunna rulla bakåt. Sedan 1988 är backspärrarna försedda med slitklackar av Robalon. Avsikten med dessa är att reducera bullernivån i uppdraget, utan att påverka funktionaliteten hos backspärrarna. Slitklackarna är var för sig monterade på två fjädrande gummikuddar. Kvaliteten och funktionen på denna lösning togs fram av tillverkaren och prövades och godkändes av dåvarande besiktningsföretag, Statens Anläggningsprovning, och har därefter också godkänts vid årliga besiktningar. Backspärrarnas funktion testas dagligen, dels manuellt genom att man klämmer på fjädringen, dels visuellt. Vidare finns en testrigg i Lisebergbanans verkstad, där vagnarna backas för att kontrollera backspärrarnas funktion. Den tekniska utredningen har visat att slitklackarnas position i förhållande till backspärrarna, deras förslitning och den avgivna beläggningen på banan orsakade att backspärrarna inte tog direkt. Däremot bromsades sannolikt nedfärden av deras försök att gripa in. Backspärrarna tog dock strax före den plana kurvan in till stationen vilket kraftigt bromsade tåget innan kollisionen. Färden bromsades också av kurvan i sig, vilket har kunnat avläsas genom att tågets hjulupphängning har deformerats. Åtgärder 1. Uppdragskättingen är genomgången, analyserad och åtgärdad och befunnits vara färdig att tas i drift igen. Samtliga bultar i kättinglåsen har bytts ut. 2. Slitklackarna har tagits bort på samtliga backspärrar, då de visat sig vara hindrande för backspärrarnas fulla funktion. 3 Skadade delar på tåg, balkar, styrskena m.m. har reparerats eller bytts ut. 4. Det påkörande tåget tas ur drift helt och hållet. 5. Prov av samtliga backspärrar kommer att genomföras i uppdrag och testrigg. 6. Lisebergbanan skall genomgå en revisionsbesiktning av Inspecta innan den tas i bruk igen. Slutkommentar Lisebergbanan är 19 år gammal. Den är alltsedan starten 1987 Lisebergs populäraste attraktion och har genom alla år uppvisat stor tillförlitlighet i drift parat med en mycket hög kapacitet. Olyckan den 15/7 accentuerar dock betydelsen av ett fortsatt säkerhets- och utvecklingsarbete i syfte att ge en trygg och säker upplevelse för såväl gäster som tjänstgörande personal. Liseberg den 7 augusti 2006 Lars-Erik Hedin Liseberg AB Teknisk chef