Legendariska satsningar på Liseberg 2017-2018

Legendariska satsningar på Liseberg 2017-2018

Under 2017 och 2018 kommer Liseberg att satsa omkring 250 miljoner kronor på nya attraktioner och konceptualisering av det 8 000 kvadratmeter stora området vid Balder. Inspiration har hämtats från nordiska myter och legender och innebär bland annat att Balder får sällskap av de nya attraktionerna Loke och Valkyria.

Det är den största satsningen på att utveckla ett område som Liseberg någonsin gjort och investeringen delas upp på två år. 2017 lanseras Europas högsta Gyro Swing-attraktion och till 2018 byggs Europas längsta Dive Coaster. Dessutom får området nyheter inom shopping, spel och restaurang. Allt följer konceptet som hämtat inspiration från nordiska myter och legender.

- Det finns fantastiska berättelser att inspireras av i vår historia, säger Lotta Carlsbogård som är ansvarig för konceptutveckling på Liseberg. Den här satsningen kommer att växa fram under två år, lite som en saga i två kapitel.

Loke – kampen har börjat
I den nordiska mytologin var Loke den lömskaste och slugaste av alla jättar i Asgård. Med list och berått mod smidde han planer att döda den godaste och mest älskade guden, Balder. I april 2017 börjar kampen mellan de båda giganterna.

I attraktionen Loke sitter man med ansiktet vänt utåt och benen dinglandes i en roterande gondol som pendlar upp till 120 grader. Gondolen når i sitt yttersta läge 42 meter över marken - dubbelt så högt som föregångaren SpinRock - innan den i 100 km/h svingas rakt ner mot Balder, så nära att det känns som att attraktionerna ska kollidera.

Valkyria – avgörandets tid
Till sommarsäsongen 2018 ersätts Kanonen av Europas längsta Dive Coaster, en berg-och dalbana med vertikalt första drop. Man sitter sex personer i bredd i tåg om tre rader, med benen dinglandes fritt. Efter ett 45 graders uppdrag befinner man sig på den högsta punkten, 47 meter upp. Precis när tåget är på väg över kanten pausar vagnen så passagerarna blir hängandes i luften ett par sekunder innan de kastas 50 meter rakt ner och in i en tunnel under marken i 105 km/h.

Berg- och dalbanans namn, Valkyria, är också hämtat från den nordiska mytologin. En valkyria var ett sorts väsen som hade till uppgift att föra stupade krigare från Midgård till livet efter detta. Och enligt Lisebergs attraktionschef Daniel Lindberg, är åkupplevelsen namnet värdigt:

- När man spänts fast och oåterkalleligen dras högre och högre upp känns det som att man ska svimma. När man sen hänger still och stirrar nerför stupet, 50 meter rakt ner i underjorden, är man övertygad om att man inte klarar det. Men efter åkturen flödar adrenalinet och man känner verkligen att man lever!

Ett helt nytt område växer fram
Området kommer successivt att få ett helt nytt uttryck, med både grönska och dramatiska inslag. Förutom de nya attraktionerna investeras i spel, shopping, serveringar och fler sittplatser. För även på slagfälten i Midgård fanns det säkert en och annan som hellre passade väskorna än gav sig ut i strid.

FAKTA LOKE

Tillverkare: Intamin

Attraktionstyp: Gyro Swing

Höjd, konstruktion: 27 m