Liseberg inför ny prismodell vid konserter på Stora Scenen

Liseberg inför ny prismodell vid konserter på Stora Scenen

Som en konsekvens av den förändrade marknadssituationen för live-artister inför Liseberg en ny prismodell vid konserter på Stora Scenen. Efter klockan 18.00 kostar entrén till parken 295 kr. Då ingår även ett Lisebergskort som ger entré till resterande öppetdagar och konserter samma år.

Livekonserter med allt från världsstjärnor till folkkära svenska artister har länge varit en del av Lisebergs utbud. Hittills har programmet inne i nöjesparken ingått i entréavgiften. I år inför Liseberg en ny prismodell vid konsertkvällar på Stora Scenen. Anledningen är de stora förändringar musikbranschen genomgått de senaste åren:

– Artister tjänar inte längre pengar på skivförsäljning utan på liveuppträdanden, vilket innebär att artistbokningar blir dyrare för varje år. För att kunna fortsätta erbjuda underhållning av högsta kvalitet behöver vi justera prismodellen, säger Per Alexanderson, underhållningschef på Liseberg.

Prismodellen som införs är densamma som Gröna Lund och flera andra aktörer i branschen har sedan några år tillbaka. Den innebär att entréavgiften till parken höjs vid ett visst klockslag (18.00) de kvällar som det är konserter på Stora Scenen. Den högre entréavgiften matchar vad ett Lisebergskort kostar (295 kr) och gäster som löser entré efter klockan 18.00 får ett Lisebergskort ”på köpet” och har därmed fri entré till resten av årets konserter.

– Det här känns som en bra lösning där du fortfarande kan gå på en konsert till ett billigt pris, så länge du kan planera din ankomsttid. Eller ännu bättre, gå på konserter hela sommaren med en och samma biljett, säger Andreas Andersen, vd Liseberg.

Totalt kommer över 60 livekonserter ges på nöjesparkens scener i sommar, varav följande artister i nuläget är klara för Stora Scenen: Gwen Stefani, Brad Paisley, Yusuf/Cat Stevens, Joel Alme och Jakob Hellman.

Per Alexanderson, underhållningschef Liseberg, 0702-995373.

Andreas Andersen, vd Liseberg, 0761-008000.

Om prismodellen

• Innan klockan 18.00 gäller ordinarie Lisebergsentré (120 kr).
  • Alla konsertkvällar (inklusive Lotta på Liseberg) på Stora Scenen från klockan 18.00 till stängning gäller den högre entréavgiften (295kr) eller årskort.
  • Matinékonserter på Stora Scenen kommer inte beröras.
  • Konserter på Lilla Scenen/Polketten berörs inte om de inte infaller samma kväll som det är program på Stora Scenen.

Andreas Andersen

Verkställande direktör Liseberg AB +46 31-766 7100