Textstorlek engagerar

TV4 uppmärksammar att konsumentorganisationer i Sverige driver en kampanj för större och tydligare texter på livsmedelsförpackningar. Jag är också intervjuad (ca 6 min in i sändningen).

Bakgrunden är att en hel del konsumenter anser att märkningen på vissa produkter inte håller måttet - att texten inte är fullt läsbar.

Lyhörda producenter
Nu är livsmedelsproducenterna väldigt lyhörda för konsumenternas önskemål och jobbar med att ta fram tydligare texter. Undersökningar visar också att konsumenterna generellt verkar tycka att informationen om mat och dryck blivit bättre, såväl på förpackningarna som i butikerna. Många upplever att märkningar och annat gjort det enklare att göra medvetna val, exempelvis att hitta hälsosammare alternativ.

Storleken har betydelse
När det gäller textstorleken har konsumentorganisationernas krav till stora delar uppfyllts. EU beslutade nyligen att införa minska tillåtna textstorlek, ett beslut som Livsmedelsföretagen välkomnar.  Textstorleken ingår i EU:s nya förordning om livsmedelsinformation, som också innebär att ingredienser som kan framkalla allergier måste framhävas mer, att det blir obligatoriskt med näringsvärdesdeklaration på förpackningar, och mycket mer.

Konsumentorganisationerna vill dock ha ännu mer och tycker att EU även borde gå in och styra val av typsnitt, färgval och kontraster, radlängder och hur blänkande förpackningarna ska få vara. Detta är faktorer som förvisso påverkar läsbarheten, men som knappast ens den mest uppfinningsrika eurokrat skulle klara av att detaljreglera på ett smart sätt.

Företagen är väl medvetna om att allt fler läser och vill läsa ingrediensförteeckningar och annan information på förpackningarna. Den medvetenheten kommer att synas i allt större utsträckning.