Näringsminister Ibrahim Baylan under lanseringen av Livsmedelsföretagens Hållbarhetsmanifest 2019

Nyhet -

Livsmedelsföretagen välkomnar näringsminister Ibrahim Baylan och ser fram emot ett gott samarbete

Stefan Löfven utser inte någon ny landsbygdsminister utan låter näringsminister Ibrahim Baylan överta livsmedels- och landsbygdsfrågorna. Livsmedelsföretagen ser positivt på att livsmedelsindustrin lyfts in i näringspolitiken, men påpekar samtidigt att den nationella livsmedelsstrategin och EU:s Farm to Fork-strategi fortsatt måste ha regeringens fulla fokus.

Den enda förändringen när Stefan Löfven idag presenterade sin nya regering var att landsbygdsminister Jennie Nilsson (S), som lämnade sitt uppdrag i förra veckan, inte kommer att ersättas. Istället kommer hennes portfölj att övertas av näringsminister Ibrahim Baylan (S). Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman välkomnar Baylan och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete:

– Vi välkomnar Ibrahim Baylan och personligen skulle jag vilja passa på att gratulera honom till att dagligdags få arbeta med Sveriges godaste industri. För två år sedan lanserade vi vårt Hållbarhetsmanifest tillsammans med näringsministern och vi ser med tillförsikt fram emot att samarbeta kring de två övergripande strategier som kommer att vara avgörande för den svenska livsmedelsindustrin framåt – att leverera på den nationella livsmedelsstrategin och EU:s strategi från jord till bord.

Livsmedelsföretagens näringspolitiska chef Tove Larsson vill även passa på att tacka Jennie Nilsson för hennes tid som landsbygdsminister:

– Under Jennie Nilssons ledning har vikten av livsmedelskedjan i allmänhet och en stark svensk livsmedelsförädling i synnerhet lyfts och prioriterats. Det arbetet behöver fortsättas av Ibrahim Baylan. Inte minst med tanke på de utmaningar vi står inför såsom landets livsmedelsförsörjningsförmåga, vikten av ökade investeringar i hållbara livsmedelssystem och innovation samt att få fart på den svenska livsmedelsexporten. Men framförallt för att Sveriges tredje största industri förtjänar att vara i fokus.