Farm to Fork - ett samtal med svenska Europaparlamentariker

Farm to Fork - ett samtal med svenska Europaparlamentariker

Den 20 april arrangerar Livsmedelsföretagen och LRF ett digitalt panelsamtal om EU:s livsmedelsstrategi Farm to Fork med deltagande av bl.a. Europaparlamentarikerna Jessica Polfjärd (M) och Pär Holmgren (MP). Så anmäl dig redan idag och sätt ett stort kryss i kalendern.

EU-kommissionen presenterade i maj 2020 sin strategi ”Farm to Fork” för hur EU:s livsmedelskedja ska göras mer hållbar. Ministerrådet kom i oktober fram till sin uppfattning om strategin, då de ställde sig bakom de övergripande målsättningarna men efterfrågade konsekvensanalyser av de specifika målen. Europaparlamentet i sin tur håller just nu på att förhandla fram sin position och en omröstning i utskotten för jordbruk och miljö sker i juni.

Med anledning av detta vill Lantbrukarnas Riksförbund och Livsmedelsföretagen bjuda in till en digital paneldebatt om strategin med de svenska Europaparlamentarikerna Jessica Polfjärd (M) och Pär Holmgren (MP). I samtalet kommer även Emma Wiesner (C), Palle Borgström, LRF, och Henrik Samuelson, Paulig/Livsmedelsföretagen, att delta. Moderator är Livsmedelsföretagens EU-expert Nicklas Amelin.

Paneldeltagarna kommer att resonera kring frågeställningar som

• Vilka möjligheter och utmaningar ser vi utifrån ett europeiskt och svenskt perspektiv med strategin?
  • Hur ska man kunna tillgodose att strategin fungerar i alla EU-länder, givet att utgångsläget i länderna ser olika ut?
  • Hur hållbar är den svenska livsmedelsproduktionen idag – klarar vi utmaningarna eller kommer importen att öka?
  • Vilken roll har EU globalt att sätta standarder för klimat och hållbarhet och hur påverkar det handeln?

Vi ser fram emot ett intressant samtal om hur livsmedelskedjan bör utvecklas för att bidra till hållbarhetsmålen och samtidigt säkerställa en livskraftig europeisk och svensk livsmedelsproduktion.

Tid och plats

• 20 april klockan 15:00 – 16:00
  • Digitalt via Teams (länk skickas ut dagen innan seminariet)

Anmälan

Anmäl dig i formuläret på den här sidan. Dagen innan seminariet skickar vi dig en Teams-länk.

Kan du inte delta? Seminariet kommer att spelas in.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.