Gårdsnära utsedd till Jämtlands mathjälte

Idag korades Gårdsnära till Jämtlands mathjälte. De går nu vidare till finalen i Local EAT Award i Stockholm den 26-27 maj.

Under april månad har Livsmedelsföretagen i samarbete med Nordic Choice Hotels sökt efter aktörer som arbetar för en mer hållbar och hälsosam matindustri. Jakten efter dessa aktörer har skett i en tävlingsform där manade kunnat ansöka om priset. Tävlingen har pågått i Sverige och Norge och i dessa båda länder utses nu totalt tio vinnare.

Efter juryns genomgång av bidragen har Gårdsnära utsetts till regional vinnare för region Jämtland.

Deras söktjänst är nu den största i Sverige för lokal mat och dryck och har fått många att upptäcka de gastronomiska guldkorn finns på nära håll..

- Gårdsnära hjälper oss hitta till de hantverksmässiga, småskaliga och lokala matproducenterna som är ett viktigt komplement till den mer storskaliga livsmedelsindustrin i Sverige. Och de sanna entreprenörer som byggt upp denna smarta tjänst har verkligen nått storskalig spridning, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist som delade ut priset tillsammans med Nordic Choice Hotels ägare och styrelseordförande Petter A Stordalen.

Gårdsnära går nu vidare till en final i Stockholm den 26-27 maj där huvudvinnaren av Local EAT Award utses på det internationella arrangemanget EAT Stockholm Food Forum som samlar globala aktörer inom näringsliv, akademi och politik, Vinnaren av Local EAT Award vinner 100 000 kronor, mentormöte med Petter A Stordalen samt ett möte med tidigare presidenten Bill Clinton.

Kontakt: Marie Söderqvist, VD Livsmedelsföretagen, tel: 070-724 09 71

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.