Pressinbjudan: Seminarium med idrottsministern om mat, träning och hälsa

Pressinbjudan: Seminarium med idrottsministern om mat, träning och hälsa

Dagen före Vasaloppet i Mora den 7 mars arrangerar Livsmedelsföretagen och Vasaloppet en paneldiskussion om träning, matvanor, folkhälsa och prestation. Med i panelen är bland andra folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström.

Intresset för mat, motion och hälsa har fullständigt exploderat i Sverige. Vasaloppet fulltecknas snabbt och nya motionslopp av olika slag startar i rask takt. Parallellt har medvetenheten om vad vi bör äta för att må bra blivit allt större. Långt ifrån alla har dock ryckts med i hälsovågen. Hur använder vi det ökade intresset för mat och motion till att förbättra folkhälsan på bred front i Sverige? Och vad är egentligen den bästa kombinationen av mat och träning?

Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist leder ett samtal mellan några av de mest tongivande personerna inom området:

• Gabriel Wikström, folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister
  • Anders Selling, Vasaloppets VD
  • PM Nilsson, politisk redaktör på Dagens Industri
  • Karin S Lindelöf, fil dr i etnologi, genus- och motionsidrottsforskare, Uppsala universitet
  • Peter Rejler, elitmotionär, årets chef och VD för teknikkonsultbolaget Rejlers
  • Annika Strömberg, ansvarig för hälsofrågor Arla Sverige
  • Peter Larsson, Sponsorchef AXA

Tid: 14.00-15.45ca (Lunch serveras från kl 13)
Plats: Moraparken, Parkvägen i Mora.

Mer information

Tidigare under dagen anordnas Blåbärsloppet som är en del av Vasaloppets program för hedersgäster, media och andra inbjudna gäster. Loppet startar i Eldris och går efter 9 kilometers lätt skidåkning i mål i Mora. Loppet äger rum i sann Vasaloppsanda med nummerlappar och blåbärssoppa.

Efter loppet serveras en lunch på Moraparkens restaurang. Därefter hålls paneldiskussionen.

Kontaktpersoner: Peter Wannding, Kommunikationschef Livsmedelsföretagen, tel 0730-326513, peter.wannding@li.se ; Ola Granfeldt, PR-ansvarig Vasaloppet, tel 0733-550 620, ola.granfeldt@vasaloppet.se

På bilden: John Kristian Dahl vinner Vasaloppet 2014. Foto: Nisse Schmidt

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.