Prins Carl Philip delar ut exportpris på Matdagen

Prins Carl Philip delar ut exportpris på Matdagen

Onsdagen den 15 april delar H.K.H. Prins Carl Philip och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ut priset till Årets Livsmedelsexportör 2015. Priset delas ut under Livsmedelsföretagens Matdag, som inleds med en pressträff där vi presenterar en ny rapport om den svenska matexporten.

Livsmedelsföretagens Matdag den 15 april sätter fokus på den snabbväxande svenska livsmedelsexporten som i fjor uppgick till 70 miljarder kronor.

På scenen kommer du bland andra möta landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra, USA:s Sverigeambassadör Mark Brzezinski, Livsmedelsverkets generaldirektör Stig Orustfjord, Jordbruksverkets generaldirektör Leif Denneberg samt Lars Åkerlund som tagit New York med storm med sitt Fika-koncept.

Som kronan på verket kommer H.K.H. Prins Carl Philip och landsbygdsministern att dela ut priset till Årets Livsmedelsexportör 2015.

Välkommen på pressträff kl 10
Dagen inleds med en pressträff där vi presenterar vi en rapport med unika siffror och andra fakta om det ganska okända svenska exportundret.

Vilken svensk mat och dryck är storsäljare utomlands och vilka är det egentligen som köper svenska produkter? Vilka marknader växer mest och hur många jobb genererar livsmedelsexporten? Det är några av frågorna som Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist kommer att ta upp på pressträffen.

Plats: K-märkt Garnisonen, Karlavägen 100/Linnegatan 87, Stockholm

Tid för pressträffen: 15 april, kl 10-10.45
Tid för seminariet: 15 april, kl 14-17.15
Program

Anmälan till pressträffen och seminariet: peter.wannding@li.se, tel: 0730-326513

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.