Tove Larsson, näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen

Tove Larsson vald till kommittéordförande i FoodDrinkEurope

Livsmedelsföretagens näringspolitiske chef Tove Larsson blev nyligen vald till ordförande i FoodDrinkEuropes kommitté för nationella bransch- och delbranschorganisationer.

Sedan tidigare sitter såväl Livsmedelsföretagens EU-expert Nicklas Amelin som dess styrelseordförande Lars Appelqvist på topposter inom den europeiska branschorganisationen FoodDrinkEurope. Häromdagen blev Tove Larsson invald som ordförande till FoodDrinkEuropes kommitté för nationella bransch- och delbranschorganisationer.

Kommittén utgörs av representanter från branschorganisationer från i stort sett alla EUs medlemsländer. Kommitteen ansvarar för att sätta den strategiska agendan för livsmedelsindustrin på Europanivå. Man arbetar även nära FoodDrinkEuropes styrelse som består av företagsrepresentanter.

Högst upp på kommitténs agenda de kommande åren står EUs gröna giv samt Farm to Fork-strategin. Men även frågor såsom otillbörliga handelsmetoder där en harmoniserad och förenklad implementering är av största vikt. Sverige är ett av få länder som ännu inte har lagstiftning på plats, men den är på gång. Enligt Tove har Livsmedelsföretagen och Sverige mycket att bidra med till FoodDrinkEuropes arbete:

- Jag tror att vår kunskap och fokus inom hållbarhet och hälsa är både värdefull och uppskattad i den nu pågående utformningen av den europeiska livsmedelsstrategin. Vi kan även bidra med vår stora erfarenhet av den svenska livsmedelsstrategin med dess fokus på tillväxt, export och innovation, säger Tove Larsson.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.