En hållbar fika med Jennie Moraeus

En hållbar fika med Jennie Moraeus

Jennie Moraeus startade Instagram-kontot @Elfvingarden som en plats för att få utlopp för sin kreativitet. Där lägger hon bland annat upp inredning, återbruk och loppis-fynd.

Hon har tidigare jobbat som förskolelärare, men för lite mer än två år sedan var hon på väg in i väggen. Istället för att sjukskriva sig tog hon tjänstledigt i ett år, sedan sa hon upp sig.

- Det vart för mycket helt enkelt. Jag insåg att jag inte levde hållbart på ett personligt plan. Så det har väl blivit dubbel hållbarhet skulle man kunna säga, dels att hitta ett hållbart sätt att leva när det kommer till konsumtion men även ett hållbart sätt att leva när det kommer till min tid.

På Instagram delar hon med sig av inredning, återbruk och det hon själv kallar ”gamla nötta ting”.

- Jag har alltid hållit på med inredning. Samlat på mig saker och fixat. När jag var liten var min mormor och morfar ofta på auktioner och loppis.

Miljö och hållbarhetsaspekten har inte alltid varit orsaken till hennes intresse för loppisar, second hand och återbruk.

- Det har nog inte alltid varit av den anledningen, mer att jag gillat att samla på gamla saker. Jag har tyckt om att fynda och att göra om saker. Miljöaspekten har nog smugit sig på de senaste 2–3 år sedan när man blev mer medveten om hur illa det var med klimatet.

När hon var liten spenderade hon mycket tid hos sin mormor och morfar, som bodde på en bondgård.

- Där var det var alltid full fart, ingen hade tid att sitta ner. Men när de fikade tog de alltid sig tiden att sitta ner. Det var verkligen en stund där alla kunde samlas. Man möttes kring kaffet.

Fika har en hållbar roll i Jennies liv idag, både i personlig och miljömässig mening.

- Fika är ju en stund där man stannar upp vilket för mig är hållbart, att verkligen ge sig tid att sitta ner, helst tillsammans med andra. Det har man ju märkt nu, hur mycket man behöver andra för att tanka energi.

- Framförallt skulle jag säga att man kan fika hållbart genom att välja bra kaffe och tänka på vilken kaffemjölk man har. Som konsument kan det vara svårt att välja kaffe, man förstår inte alla led. Men man får väl försöka att välja efter bästa förmåga, jag försöker alltid leta efter märkningarna som ska vara bra.

Jennie menar att Corona har bidragit till två positiva saker, att man insett fikans roll och en utomhustrend.

- Jag tror att man har insett vilken viktig roll fikat har. Att sitta och ta en fika tillsammans. Sen har man ju kunnat gjort det utomhus till viss del, vilket är en tacksam grej. Det är nog svårare att sitta och äta middag ute, men fika det kan man göra ute. Jag tror nog att man har insett vilken viktig roll fikat har, Sverige är ju ett fikaland.

- Folk har hittat till naturen mer. Jag hoppas att det fortsätter, att folk inser hur vacker natur vi har i Sverige. Att man kan tanka upp energi med det vi har runt omkring oss. I och med alla nedstängningar, naturen har ju inte stängt.