Alex Ntatsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar, är svensk mästare i Latte Art. I juni representerar Sverige på VM i Berlin.

​För Alex är kaffe en konst

Han var sex år när han drack kaffe första gången. Då visste han inte att kaffe skulle bli hans största intresse. Något han till och med kommer drömma om på nätterna. Möt Alex Ntatsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar och Sveriges representant på VM i Latte Art.

Det började hemma i mormors kök i Albanien. Och även om han bara var sex år minns han tydligt vad han såg och dofterna som slog emot honom. Hur mormor rostade och malde bönorna innan hon kokade kaffet. Ett riktigt hantverk.

- Jag tyckte att det smakade gott, kanske för att jag hällde i massor av socker. Men det häftigaste var att se mormors passion. Den smittade av sig.

Nu sitter vi i Alex kök i lägenheten i Stockholm. När man ser sig omkring finns det mycket som skvallrar om att det bor en kaffefantast här. På bänkskivan en riktigt vass espressomaskin. Bredvid, massor av specialkaffe. Och på köksbordet koppar och annat som Alex använder när han tränar. För tränar, det gör han. Både på jobbet och hemma.

- När jag är hemma försöker jag koppla av från jobbet. Det brukar gå sådär. Det blir ofta några timmars träning här också.

Annars gör han sånt som många av oss gör. Ser på TV, tränar och lyssnar på musik. På söndagarna spelar han fotboll med grannarna. Han och sambon delar intresset för mat och vin, och när han ska överraska henne med något extra gott gör han en entrecote med sparris och rödvinssås.

- Sedan brukar vi tävla i vem av oss som gör godast kaffe. Hon är bättre än mig på filterkaffe, men jag gör en bättre latte.

Lediga lördagar startar ofta med en kopp handbryggt kaffe. En metod som kallas Pour over där den långsamma bryggningen lyfter fram kaffets aromer och småkaraktärer extra bra.

- Just nu har jag snöat in på vårt specialkaffe från Kenya, ett fylligt och syrligt kaffe med toner av svarta vinbär.

Sedan händer det att han sätter sig framför teven. Programmen han tittar på kanske förvånar. Tills man får reda på att Alex flyttade till Sverige 2016 och därför lägger en hel del tid på att förbättra sin svenska.

- Därför tittar jag mest på barnprogram, det hjälper mig en hel del. Svenska är riktigt svårt att lära sig. Mycket svårare än att göra en riktigt snygg latte.

I juni åker Alex alltså till Berlin för att representera Sverige på VM i Latte Art. Tävlingen består av flera moment, men i korthet går det ut på att göra snyggast mjölkmönster i en espresso. Domarna tittar bland annat på kreativitet, symmetri och svårighetsgrad.

Vissa mönster är obligatoriska, andra får man komma på själv. Alex hämtar ofta inspiration från naturen när han skapar sina mönster. Inte så konstigt kanske med tanke på att han är utbildad landskapsarkitekt.

- Om jag var tvungen att sluta som barista skulle jag nog börja jobba som landskapsarkitekt igen. Där fick jag utrymme för mitt designintresse samtidigt som jag bidrog till positiv samhällsutveckling.

Vi tackar Alex för pratstunden och önskar honom lycka till på VM. När vi säger hejdå ställer sig Alex vid fönstret. Han tar fram en blomspruta och duschar försiktigt en av sina växter. Vad som finns i krukan? En kaffeplanta förstås.