En bonusportion? 70 % av svenskarna förväntas sig gratis påtår av kaffe, bara 2 % en extra kanelbulle.

Kafferapporten 2024: Ingår påtår av kanelbullen?

Kaffet är väldigt viktigt för svenskarna – i en undersökning som Löfbergs gjort säger mer än hälften säger att de skulle ha mycket svårt att sluta dricka kaffe. Trots det är man inte alltid beredd att betala för det. Den svenska kulturen kring påtår av kaffe är stark och 7 av 10 svenskarna förväntar sig gratis påfyllning av kaffe på café och restaurang. Men inte av andra drycker.

Påtårens historia
Påtår är ett begrepp med lång historia och vi får gå tillbaka ända till 1842 för att hitta det första användandet av ordet. Och även om ordet påtår, till skillnad mot vad många tror, inte måste handla om just kaffe, används det idag nästan uteslutande för det. Första påfyllningen kallas påtår, andra tretår, tredje krusetår och fjärde pintår.

Situationen styr värdet på kaffet
Och även om svenskarna har en väldigt stark relation till kaffe; 55 procent säger att de skulle ha mycket svårt att helt sluta dricka kaffe, förväntar sig en klar majoritet att påtåren ska vara gratis. På frågan om man förväntar sig gratis påfyllning av kaffe när man är på café/restaurang svarar 70 procent ja. Drycken som hamnar på andra plats – läsk – förväntar sig endast 8 procent gratis påfyllning av.

Även på jobbet förväntar sig de flesta att kaffe ska vara gratis. 80 procent av svaranden i undersökningen tycker att arbetsplatsen ska bjuda på kaffet till de anställda.

Synen på kaffets värde behöver ändras
Kaffebönan kommer från kaffeträdet och ett träd ger ungefär ett halvt kilo färdigt kaffe per skörd. Den största delen av allt kaffe i världen handplockas. Till en enda kaffekopp krävs ca 65 bönor.

Bakom ett paket kaffe du handlar i affären, ligger alltså ett helt träd kaffebönor som plockas för hand, fraktas ner för bergs-sluttningar och över världshaven, och sedan rostas med mycket kärlek och stor passion. Av samma paket får du fram ca 60 koppar kaffe – till priset av under 1 krona per kopp.

Trots, eller kanske just på grund av det, förväntar sig många gratis påfyllning av kaffe. Samtidigt förväntar man sig inte påtår av juice, läsk eller en kanelbulle för den delen.

Texten är hämtad från Kafferapporten 2024 - en kartläggning av svenska folkets kaffevanor som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Löfbergs. Ladda ner rapporten här.