Kaffesyrup på överblivet kaffe

Kaffesyrup på överblivet kaffe

Syrup på överblivet kaffe ger en fyllig kaffesmak och kan användas till både varma och kalla drycker. Eller varför inte över en kaka eller glass?

• Blanda 4 delar ekologiskt socker med 6 delar överblivet kaffe. Espressokaffe ger mest smak, men bryggkaffe fungerar också fint, eller varför inte blanda?
  • Koka ihop under 10 minuter och häll över på ren flaska.

Smaksätt
Kaffesyrup är god som den är men passar också fint att smaksätta, till exempel med kardemumma och vanilj. Tillsätt 3 snittade vaniljstänger och kardemumma innan du kokar ihop syrupen. Det går även att använda vaniljsocker, reducera då sockret lite så att inte syrupen blir för söt.

Andra förslag på smaksättning är chokladpellets, kakao, kanelstång, chaite, chaikryddor, saffran eller ingefära.

***

Att göra syrup på överblivet kaffes är ett av tipsen i Löfbergs #helakoppen – ett initiativ som ska hjälpa fler ta vara på hela koppen och få ut mer av sitt kaffe. Genom att använda hela koppen får kunden och konsumenten mer för pengarna samtidigt som vi gör en gemensam insats för miljön.