Löfbergs Hållbarhetsredovisning: ”Klimatförändringarna är vår tids största utmaning”

Blogginlägg -

Löfbergs värld kretsar kring kaffe. Den goda smaken förstås, och det genuina intresset och kunskapen vi byggt upp sedan 1906. Men det är inte värt någonting om vi inte tar hand om varandra och vår planet. Därför är och har hållbarhet alltid varit viktigt för oss. Det är en del av vårt dna, och finns med oss i allt vi gör och alla beslut vi tar. Det skapar förutsättningar för att vi kan vara förstahandsvalet bland kunder och konsumenter.

Vår nya hållbarhetsredovisning omfattar perioden juli 2022 till och med december 2023, en tid när det hänt mycket både för oss och vår omvärld. Organisatoriskt har vi förtydligat hållbarhetsfunktionen och att den är central för vår affärs- och produktutveckling. Löfbergs har många gånger varit först med nya hållbara lösningar, och det ska vi fortsätta vara. Därför är hållbarhetsarbetet en viktig del av vår ledning och styrning.

Hållbarhet är något vi vinner affärer på och bidrar i kombination med andra satsningar till våra framgångar. Vi har en god tillväxt på våra kärnmarknader, inte minst i Sverige där vi återtagit positionen som marknadsledare. Samtidigt satsar vi för att fortsätta växa, bland annat genom tunga investeringar för att stärka våra varumärken.

Vi tar ständigt nya steg på hållbarhetsområdet, vilket känns viktigare än någonsin. Ökad spårbarhet och transparens är två nyckelord när vi nu kombinerar fler och nya metoder för att skapa schyssta villkor för miljön och ännu fler kaffebönder. Att vi ställer om till fossilfria sjötransporter är en annan positiv åtgärd. I en tid där olika krafter runtom i världen ifrågasätter tempot i hållbarhetsarbetet och pekar på att andra ska göra något, är det avgörande att det finns de som vill och vågar agera och ta kliv framåt. För oss handlar det om att ta ansvar, visa ledarskap och leva vår vision.

I skrivande stund är det två år sedan Ryssland invaderade Ukraina, och i samband med det stoppade vi omedelbart all försäljning till Ryssland och Belarus. Sedan dess har det uppstått krig och konflikter på andra håll, vilket påverkat oss och våra leverantörskedjor på olika sätt.

Den ekonomiska situation, med inflation och kraftigt ökade kostnader, skapar också en osäkerhet. Både för oss och vår omvärld. Många kunder och konsumenter har det tufft, och även om våra utgifter skjuter i höjden har vi tagit ansvar genom att lägga extra fokus på intern effektivitet för att mildra konsekvenserna och kunna fortsätta erbjuda prisvärda produkter.

Klimatförändringarna är vår tids största utmaning och påverkar kaffebranschen i hög utsträckning, allra mest i odlarländer. Ökade temperaturer och extrema väderfenomen gör det mer utmanande än någonsin att odla kaffe. Det ställer höga krav på många, även oss. Det här jobbar vi med på olika sätt, till exempel de utvecklingsprojekt som förbättrar möjligheter och levnadsvillkor för småskaliga kaffebönder som vi driver tillsammans med andra inom ramen för International Coffee Partners och coffee&climate.

Ny lagstiftning på hållbarhetsområdet är ett annat område som påverkar oss och många andra framöver. EU:s avskogningsförordning (EUDR) och direktivet för hållbarhetsrapportering (CSRD) är två exempel. Vi välkomnar de nya regelverken, men inser också att de innebär en rad utmaningar. I vissa fall är lagarna otydliga samtidigt som framförhållningen är kort. Här hade vi önskat att politiken hade en bättre dialog med näringslivet. Annars är risken att företagen behöver lägga onödigt mycket resurser på att förstå, administrera och rapportera, vilket gör att spelplanen för innovation och utveckling krymper. Det är inte bra för någon.

Kathrine Löfberg, styrelseordförande och kafferostare i fjärde generationen
Anders Fredriksson, vd