Emma Sundh bakar kaffebröd

Emma Sundh bakar kaffebröd

Emma Sundh är en klimatkämpe av rang och gör allt hon kan för att minska sitt matsvinn. Vi har bett henne ta fram några hållbara kaffetips och här kommer ett av dem: Kaffebröd!

Du behöver:

• 100 gram ekologiskt smör
  • 5 dl överblivet kaffe
  • 50 g jäst
  • 3 msk sirap
  • 1,5 tsk salt
  • 10 dl rågsikt
  • 4 dl vetemjöl

Gör så här: Smält smöret i en kastrull och häll på det överblivna kaffet. Värm till fingervarmt och häll därefter ner vätskan i en bunke. Smula ner jäst i bunken och rör ihop. Tillsätt sirap, salt och hälften av vetemjölet och rågsikten. Jobba ihop till en smidig deg genom att blanda i resten av rågsikten pö om pö. När degen är så pass smidig att den lossnar från bunkens kanter – strö över lite vetemjöl på toppen, lägg över en bakduk och låt jäsa i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Knåda ihop degen på mjölat bakbord, dela i två delar som du formar två limpor av eller gör härliga matbullar av degen. Lägg på bakplåt (med bakplåtspapper) eller i två smorda formar. Låt jäsa ytterligare i 30 minuter. Grädda i ugnen i cirka 30 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Servera till kaffet tillsammans med smör på, och smarrig marmelad!

Ps. Perfekt och supergott rostbröd!