International Coffee Partners: 20 år av praktiskt stöd till småskaliga kaffeodlare

Nyhet -

2001, mitt under den kaffekris som ledde till allvarliga problem för miljontals småskaliga kaffeodlare, beslutade en mindre grupp kaffeföretag sig för att samarbeta för att utveckla effektiva lösningar som kunde hjälpa kaffeodlare och deras familjer att förbättra sina levnadsvillkor och ta sig ur fattigdom.

Nu kan International Coffee Partners (ICP) se tillbaka på 20 år av framgångsrik support till småskaliga kaffeodlare. ICP grundades av Löfbergs, Lavazza, Neumann Gruppe, Paulig och Tchibo 2001. Sedan dess har Delta Cafés, Franck och Joh. Johannson anslutit.

- Som ett icke vinstdrivande samarbete mellan åtta familjeägda kaffeföretag har ICP visat vikten av att jobba tillsammans i innovativa projekt med en helhetssyn på odlarnas situation för att skapa en positiv och bestående förändring i kaffesektorn, säger Kathrine Löfbergs, styrelseordförande i ICP sedan 2016.

Delar med sig av 20 års positiv påverkan
Den 15 juni arrangerar ICP ett digitalt event med titeln “Focus on People! How the coffee sector can ensure smallholder families’ livelihoods”. Här delar de åtta medlemsföretagen med sig av 20 års erfarenheter, samtidigt som de blickar framåt och diskuterar hur framtida utmaningar kan hanteras.

Eventet är kostnadsfritt och öppet för alla. Anmälan sker här

Gynnat närmare 100 000 småskaliga kaffeodlare
International Coffee Partners är en icke vinstdrivande organisation som drivs av Löfbergs och sju andra familjeägda kaffeföretag: Delta Cafés (Portugal), Franck (Kroatien), Joh. Johannson (Norge), Lavazza (Italien), Neumann Gruppe (Tyskland), Paulig (Finland) och Tchibo (Tyskland). Inom ramen för ICP driver man utvecklingsprojekt som förbättrar utvecklingsmöjligheterna och livsvillkoren för småskaliga kaffeodlare. Sedan 2001 har ICP nått närmare 100 000 småskaliga kaffeodlare i 13 länder.