100 procent schysst kaffe från Löfbergs

Intresset för ekologiska och hållbarhetsmärkta livsmedel har exploderat det senaste året. Nu blir det ännu lättare för svenska konsumenter att välja hållbart även i kaffehyllan. Från och med september leverarar Löfbergs 100 procent schysst kaffe till dagligvaruhandeln.

- För oss och många andra är det viktigt att kaffet både smakar och gör gott. Nu har vi gjort livet lite enklare för alla konsumenter. Köper man Löfbergs så köper man hållbart, det behöver inte vara svårare än så, säger Lars Appelqvist, vd på Löfberg.

- Det här är naturligtvis en milstolpe i vårt hållbarhetsarbete. Vi har jobbat stenhårt med att öka tillgång och efterfrågan på ekologiskt, Fairtrade och hållbarhetsmärkt kaffe, utan att tumma på kvalité och smak, säger Lars Appelqvist.

- Responsen vi fått är väldigt positiv. Handeln säger att det här hjälper dem att möta den stora efterfrågan på ekologiska och hållbara produkter, och på vårt seminarium i Almedalen i somras applåderade Konsumentföreningen vårt arbete.

Ser resultat på plats
I butikerna är Löfbergs kaffe KRAV, Fairtrade eller Rainforest Alliance. Märkningarna bidrar på olika sätt till att utveckla och förbättra odlingsmetoder och kaffeböndernas villkor. Löfbergs köper allt kaffe direkt från odlarland och 150 dagar om året besöker man kaffebönder runtom i världen.

- Vi ser med egna ögon att märkningarna fungerar och gör skillnad. Det kan till exempel handla om en kaffebonde som ställer om sin produktion och ökar volymer och inkomster så att hen kan bygga ett nytt hus eller ge sina barn en bra utbildning, säger Lars Appelqvist.

Föregångare på hållbarhetsområdet
Löfbergs har på många sätt varit en föregångare på hållbarhetsområdet genom åren. 1993 var man först med att sluta använda aluminium i kaffepaketen, snart följde hela branschen efter. 1995 importerade Löfbergs den första containern med ekologiskt kaffe till Sverige och några år senare banade man väg för Fairtrademärkt kaffe. Idag är Löfbergs en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe.

- Många gånger har vårt hållbarhetsarbete handlat om att följa magkänslan för vad som är rätt och riktigt. Glädjande nog har det gett oss affärsmässiga fördelar genom åren, säger Lars Appelqvist.

Ansvar från böna till kopp
Löfbergs hållbarhetsarbete handlar inte bara om certifierat kaffe. Arbetet spänner över hela värdekedjan, från böna till kopp. Minskad materialanvändning, lägre energiförbrukning och 100 procent förnyelsebar energi är några målsättningar som ska stärka Löfbergs position som Sveriges mest hållbara kaffe.

Lars Appelqvist, vd, Löfbergs, tfn: 054-14 01 29, lars.appelqvist@lofbergs.se

Certifieringar

En certifiering innebär att kaffet odlas enligt särskilda kriterier som bidrar till en hållbar utveckling för människor och miljö.

• KRAV
    En eklogisk märkning som visar att kaffet odlas utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.
  • Fairtrade
    En rättvisemärkning med fokus på mänskliga rättigheter som garanterar ett minimipris och en premie till kaffebonden.
  • Rainforest Alliance
    En hållbarhetsmärkning med fokus på biologisk mångfald och odlarnas försörjningsmöjligheter och villkor.

Milstolpar i Löfbergs hållbarhetsarbete

• 1993: Löfbergs är först med att ta bort aluminiumet i kaffepaketen, snart följer hela branschen efter.
  • 1995: Löfbergs importerar den första containern ekologiskt kaffe till Sverige.
  • 2000: Löfbergs är först med Fairtrademärkt kaffe bland de stora kaffeföretagen.
  • Mars 2014: Löfbergs sortiment för hotell, restauranger och kaféer certifieras.
  • September 2014: Löfbergs sortiment för dagligvaruhandeln certifieras.