Anna Nordström tar kaffet till nya höjder

Anna Nordström tar kaffet till nya höjder

Det händer en hel del för Karlstadtjejen Anna Nordström just nu. För två veckor sedan arrangerade hon världens högsta kaffeprovning. Förra veckan åkte hon till London, med sig i bagaget hem har hon ett unikt certifikat från The Speciality Coffee Association of Europe (SCAE).

- Kaffeprovningen på 8 000 meter var en riktig höjdare, men intyget från SCAE är nog ett ännu större lyft. Nu är jag godkänd som SCAE-utbildare, det smäller riktigt högt i kaffevärlden, säger Anna Nordström, specialkaffeansvarig på Löfbergs och medlem i det Svenska Baristalandslaget.

Toppnivån
SCAE är en internationell organisation för kaffeexperter och entusiaster. Medlemmar är allt ifrån baristor, kaféägare och maskinleverantörer till kafferostare. Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos kaffekonsumenter.

SCAE har ett gediget utbildnings- och certifieringssystem, och det är här som Anna Nordström tagit sig till den högsta nivån: auktoriserad SCAE-utbildare. Här krävs det unika kunskaper och färdigheter, och när man klarar kraven har man rätt att utbilda andra kaffeexperter inom SCAE:s ramverk.

Världens högsta och snabbaste kaffeprovning
Anna Nordström är specialkaffeansvarig på Löfbergs och medlem i det Svenska Baristalandslaget. Hon har tagit guld koppnings-SM och vunnit bronsmedalj i World Cup Tasters Championship.

På Löfbergs är en viktig arbetsuppgift att utbilda och inspirera kunder. Det var så hon hamnade på Malmö Aviations flyg mellan Stockholm och Östersund förrförra veckan. Där bjöd hon på världens högsta (8 000 m) och snabbaste (675 km/h) kaffeprovning.

- Det var fantastiskt kul! Dels för att miljön och omständigheterna var så speciella, dels med tanke på de positiva reaktionerna från passagerarna. Många kanske dricker sitt kaffe utan större eftertanke, därför är det riktigt häftigt när man ser att andra upplever helt nya smaker och aromer, säger Anna Nordström.

Anna Nordström, specialkaffeansvarig, Löfbergs, 054-14 01 76, anna.nordstrom@lofbergs.se