Fler byter till eko

Kafferosteriet Löfbergs säljer mer ekologiskt kaffe än någonsin. Mellan januari och augusti ökade försäljningen med 24 procent jämfört med samma period förra året. Störst var ökningen i livsmedelsbutiker där försäljningen av ekologiskt kaffe steg med 64 procent.

- Kul och bra att fler byter till eko. Snart är var tredje kopp vi säljer i Sverige ekologisk, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Löfbergs är en av världens största inköpare av ekologiskt kaffe, förra verksamhetsåret köpte det familjeägda kafferosteriet drygt 7 000 ton kaffe från ekologiska odlingar, en siffra som av allt att döma kommer stiga rejält i år.

Ökad efterfrågan
Försäljningen av ekologiskt kaffe har ökat stadigt för Löfbergs de senaste tjugo åren. Idag är 30 procent av kaffet Löfbergs säljer i Sverige ekologiskt. Av kaffet till kaféer och resturanger är sex koppar av tio ekologiska, till svensk dagligvaruhandel är siffran en av tio. Men det är livsmedelsbutikerna som ökat mest det senaste året, upp 64 procent.

- Det har tagit längre tid att etablera ekologiskt kaffe i livsmedelsbutikerna. Här har vi leverantörer länge drivit utvecklingen, men nu ser vi att det är en ökad efterfrågan som skapar tillväxt vilket är väldigt positivt, säger Lars Appelqvist.

Ekokvitto
På Löfbergs jobbar man på fler olika sätt med att visa landets kaffeälskare att det gör skillnad att köpa ekologiskt. Man använder bland annat ett ekokvitto som visar hur konsumenten bidrar genom att välja ekologiskt kaffe.

- Här tydliggör vi de positiva effekterna med ekologiskt kaffe. Förra året bidrog våra kunder bland annat till exempel till att en yta motsvarande 12 600 fotbollsplaner ställdes om till ekologisk odling, säger Lars Appelqvist.

Andra positiva effekter var att användningen av handelsgödsel och bekämpningsmedel minskade, vilket är bra för den biologiska mångfalden och arbetsmiljön på kaffeodlingarna.

Ekologiskt sedan 1995
Ekologiskt kaffe är inget nytt för Löfbergs. Redan 1995 importerade det familjeägda kafferosteriet den första containern ekologiskt kaffe till Sverige, några år senare började man även att sälja Fairtrade-märkt kaffe. Idag är Löfbergs en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

Sedan hösten 2014 har hela Löfbergssortimentet en märkning; ekologiskt, Fairtrade, Rainforest Alliance eller UTZ.

Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, tfn: 054-14 01 10

Kafferosteriet Löfbergs ekologiska sortiment

Bryggkaffe

• Harmoni - Mellanrostat, välbalanserat med inslag av tropisk fruktighet. Eko & Fairtrade.
  • Savannah - Mellanrostat med smak av söta bär och toner av fyllig mjölkchoklad. Eko.
  • Serenad - Mörkrostat och mustigt med friska, fruktiga nyanser. Eko & Fairtrade.
  • Eko Mörkrost - Mörkrostat med aromer av skogsbär och toner av mörk choklad. Eko.

Kokkaffe

• Genuin – Mellanrostat, välbalanserat med inslag av tropisk fruktighet. Eko & Fairtrade.

Hela Bönor

• Harmoni – Mellanrostat, välbalanserat med inslag av tropisk fruktighet. Eko & Fairtrade.

Snabbkaffe

• Harmoni – Mellanrostat, välbalanserat med rund eftersmak och fruktig arom. Eko & Fairtrade.

Kapslar

• Mellanrost - Mellanrostat med lätt nötaktig sötma och behaglig syrlighet. Eko & Fairtrade.
  • Organic - Espresso med rund, mjuk och fyllig smak med en intensiv fruktig arom. Eko.

Iskaffe