- Det ska bli oerhört spännande att få vara med på Löfbergs fortsatta resa, säger Anders Fredriksson som blir ny vd på Löfbergs.

​Han blir ny vd på Löfbergs

Anders Fredriksson har utsetts till ny koncernchef och vd på Löfbergs. Han har 20 års erfarenhet från ledande positioner och kommer närmast från jobbet som vd på Norrmejerier. Han tillträder tjänsten på Löfbergs i början av augusti.

- Vi är väldigt glada över att kunna välkomna Anders till oss. Han har helt rätt kompetens och profil för att utveckla Löfbergs i linje med vår nya strategi. Anders har en gedigen erfarenhet från både livsmedelsbranschen och internationell verksamhet, och en tydlig ledarstil med fokus på att bygga starka team vilket bidragit till att han lyckats driva förändringsprocesser på ett framgångsrikt sätt, säger Kathrine Löfberg, styrelseordförande i Löfbergs.

- Vi värdesätter också att han delar våra värderingar och förstår kraften i ett familjeägt företag med engagerade medarbetare och en stark kultur. Nu blir uppdraget att leda arbetet att stärka Löfbergs position och lönsamhet både i Sverige och utomlands.

Anders Fredriksson har jobbat i ledande positioner de senaste 20 åren och har sedan 2015 varit vd på Norrmejerier. Han är född 1971 och uppvuxen i Västernorrland, men flyttar i och med jobbet på Löfbergs till Karlstad och Värmland.

- Superkul och inspirerande att få det här förtroendet. Jag kommer till ett välskött familjeföretag med en anrik historia, men som alltid haft som ambition att utvecklas. Det ska bli oerhört spännande att få vara med på den fortsatta resan tillsammans med medarbetare, kunder och andra partners, säger Anders Fredriksson.

Anders börjar på Löfbergs den 9 augusti. Fram till dess fortsätter Löfbergs CFO Fredrik Nilsson som tillförordnad vd.

Kafferosteriet Löfbergs grundades 1906 och är idag verksamma med sex varumärken på ett tiotal marknader i norra Europa och Kanada. Företaget ägs fortfarande av familjen Löfberg, nu i tredje och fjärde generationen.

Kathrine Löfberg, styrelseordförande, tfn: 054-14 01 20
Anders Fredriksson, blivande vd, tfn: 070-610 11 77

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 340 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 1,6 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo. www.lofbergs.se