Nitro Coffee är den hetaste trenden i kaffebranschen. Nu kommer den till Clarion Hotel Sign i Stockholm.

Het kaffetrend på Clarion Hotel Sign

Det är den hetaste trenden i kaffebranschen, och sprider sig som en löpeld över hela världen. Nu kommer den till Clarion Hotel Sign i Stockholm. Det handlar om Nitro Coffee – ett kallbryggt kaffe som trycksätts med nitrogen och serveras på tapp.

- En unik, spännande smakupplevelse som passar bra som den är eller i kaffedrinkar och cocktails. Det känns jättekul att kunna erbjuda våra gäster något som är både gott, nytt och trendigt, säger Anna Haxne, Food & Beverage Manager på Clarion Hotel Sign.

Nitro Coffee bryggs med friskt, iskallt vatten och trycksätts sedan med nitrogen. Resultatet blir ett sammetslent kaffe helt utan bitterhet, täckt av ett mjukt krämigt skum, ungefär som en stout.

Först ut
På kafferosteriet Löfbergs, som 2016 var först i Stockholm med Nitro Coffee på sin kaffebar på Kungsgatan, märker man att intresset växer.

- Trenden kommer från USA, nu ser vi att intresset ökar i Sverige också. Vi får många nyfikna frågor från kaffebarer och hotell. Clarion Hotel Sign är först ut i Stockholm bland våra kunder, säger Anna Nordström, kaffeexpert på Löfbergs.

Hållbarhetstänk
Löfbergs Nitro Coffee görs på ekologiska arabicabönor från Sidamo i Etiopien. Kaffe bryggs med friskt, kallt vatten under 16 timmar, vilket ger en söt och rund kaffesmak. Den finns både som original, och smaksatt med ekologisk lakritsrot.

- Vi delar Löfbergs hållbarhetstänk och uppskattar att deras Nitro Coffee är ekologisk. Det rimmar bra med vår tanke att erbjuda en ”Sustainable bar” med ekologiska råvaror och en tydlig strävan att minska organiskt avfall, säger Anna Haxne.

Clarion Hotel Sign är Stockholms största hotell. Den spektakulära byggnaden mitt i city är ritad av den svenske arkitekten Gert Wingårdh. På hotellets restaurang Kitchen & Table Norrmalm by Marcus Samuelsson möts gästen av en kulturell och kulinarisk upplevelse där smakerna inspireras från det mångkulturella Manhattan i kombination med influenser från Nordens traditionella tillagningstekniker. Gästerna kan naturligtvis även njuta riktigt gott och trendigt kaffe.

Anna Haxne, Food & Beverage Manager, Clarion Hotel Sign, tfn: 0730-48 67 33
Anders Thorén, vik kommunikationsdirektör, Löfbergs, tfn: 0703-55 64 22

Regioner

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,8 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se