Iskaffe hetare än väntat

Iskaffe hetare än väntat

Har du druckit iskaffe i sommar? Det är du inte ensam om. För Kafferosteriet Löfbergs har försäljningen gått betydligt bättre än väntat – så bra att man ökar produktionen.

- Vi lanserade Löfbergs ICE strax innan sommaren och efterfrågan har varit betydligt större än vi trodde. Det beror dels på att vi träffade rätt både smak- och designmässigt, dels på nya konsumtionsmönster och att fler ser iskaffe som ett alternativ till läsk, mineralvatten och andra kalla drycker, säger Kent Pettersson, försäljnings- och marknadsdirektör på Löfbergs.

Fortsatt tillväxt
Det senaste året har iskaffe växt med 20 procent i Sverige, och enligt Kent Pettersson är marknaden långt ifrån mättad.

- Vi tror på fortsatt tillväxt, både för iskaffe och andra kafferelaterade drycker. Nu gäller det för oss att vara innovativa och ta fram fler nya, spännande produkter, säger Kent Pettersson.

Löfbergs ICE är en mjölkbaserad kaffedryck och finns i två olika smaker: Espresso och Latte Macchiato. Den görs på naturliga ingredienser och är både ekologisk och Fairtrade. Den cylinderformade kartongförpackningen är helt återvinningsbar.

Kent Pettersson, Försäljnings- och marknadsdirektör Retail, Löfbergs, tfn: 054-14 01 43

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se