Kraftig prishöjning på kaffe väntas

Om ett par veckor kommer de kraftigt höjda kaffepriserna på råvarubörsen att märkas i de svenska butikerna. Priset på arabicakaffe på börsen har stigit med 55 procent sedan oktober och dollarn har stärkts de senaste veckorna i förhållande till kronan. Båda dessa faktorer slår igenom på konsumentpriserna. – Det är för tidigt att säga hur mycket dyrare kaffet kommer att bli, säger Tony Broman som är strategisk inköpschef på Löfbergs Lila. Kaffepriset har länge varit för lågt så det är en väntad förändring. Det kommer att dröja ett tag innan prishöjningen märks på kaffepaketen i butiken. Kaffepriset har redan höjts en gång i år men på grund av den hårda konkurrensen i kedjorna har den höjningen inte slagit igenom än på konsumentpriset. Men senast i månadsskiftet mars/april kommer kaffekonsumenterna att märka skillnaden. Produktionen av arabicakaffe, som är det kaffe som är helt dominerande i kaffet i Sverige, kommer att bli mindre än efterfrågan. Det finns en oro för att den förestående skörden blir ännu lägre än tidigare år. Dessutom kommer snart den förrädiska frostperioden i Brasilien, vilket ytterligare äventyrar skörden. – Kaffemarknaden är just nu en tekniskt styrd marknad som drivs av stora fonder. Vi ser en fortsatt nervös utveckling på den marknaden inför årets brasilskörd, säger Tony Broman. – På Löfbergs Lila köper vi väldigt höga kvaliteter och det kommer vi att fortsätta med, för att säkra en jämn och hög kvalitet hos alla våra produkter, fortsätter Tony Broman. För mer information kontakta Tony Broman, strategisk inköpschef, Löfbergs Lila, tel. 070-567 52 25, 054-14 01 53 Löfbergs Lila har ett av Europas modernaste kafferosterier och är det största svenskägda kaffeföretaget. Företaget omsätter 800 miljoner kronor och har 150 anställda. Huvudkontor och rosteri ligger i Karlstad. Företaget grundades 1906 och är fortfarande familjeägt. Löfbergs Lila engagerar sig mycket i frågor kring miljö och social rättvisa. Löfbergs Lila har det största sortimentet av KRAV-märkta och Rättvisemärkta produkter av alla kaffeföretag i Sverige. Försäljningen utanför landet ökar stadigt. www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.