Kvinnliga kaffeodlare i centrum när ​Nordic Choice Hotels och Löfbergs samarbetar

I samarbete med kafferosteriet Löfbergs serverar Nordic Choice Hotels ett specialframtaget kaffe till sina gäster under mars månad. Kaffet är en del av ett projekt som stöttar kvinnliga kaffeodlare i Honduras och som bidrar till att de kan ställa om till en mer hållbar produktion.

- Det här är resultatet av vår och Löfbergs gemensamma ambition att hjälpa drivna kvinnliga entreprenörer att ställa om till ekologiskt kaffeproduktion och förbättra sina intäkter. Vi älskar kaffe i Norden, och genom den här typen av projekt kan vi bidra till att våra gäster kan fortsätta njuta av sitt kaffe med gott samvete, säger Nordic Choice Hotels hållbarhetsdirektör Harald Bjugstad-Holm.

Utökat samarbete
Sedan 2016 samarbetar Nordic Choice Hotels och kafferosteriet Löfbergs i ett projekt som syftar till att öka andelen ekologiskt kaffe. Valet av att ekologiskt kaffe har resulterat i att Nordic Choice Hotels, som serverar 2 900 koppar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe per timme, bidragit till en minska användningen av bekämpningsmedel med över 5 ton och användning av konstgödsel med över 50 ton. Kaffet är dessutom klimatkompenserat.

Samarbetet utvecklas nu till att omfatta ett riktad stöd till kvinnliga kaffeodlare i Honduras. Odlarna får extra ekonomisk stöttning och utbildning för att stimulera omställningen till ekologisk produktion och annat som gör att de kan utveckla sin verksamhet och förbättra sina inkomster.

- Det är väldigt inspirerande att samarbeta med en så ansvarstagande partner som Nordic Choice Hotels. Utan kunder som är villiga att betala lite mer för kaffet skulle vi inte kunna göra hållbara affärer. Att i partnerskap knyta ihop värdekedjan i gemensamma utvecklingsprojekt är extra inspirerande och passar bra med vår syn att det är bättre och roligare att göra saker tillsammans med andra, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetsdirektör på Löfbergs.

Fakta: Honduras Comsa – Limited Edition

• En limited edition speciellt framtagen för Nordic Choice Hotels
  • Görs på 100 % Arabica-bönor från Comsa kooperativet i Honduras
  • Ekologiskt och Fairtrade-märkt, odlat 1 300–1 700 meter över havet