Lars Appelqvist blir VD för Löfbergs Lila

Lars Appelqvist tillträder som VD för familjeföretaget Löfbergs Lila den 1 september. Med honom får företaget en ledare som har arbetat i Löfbergs Lila under de senaste tio åren i flera funktioner och senast som direktör för företagets supply chain.

- Det här är nog ett av Karlstads finaste jobb! En fantastisk utmaning. Jag känner företaget väldigt väl och uppdraget är tydligt. Det finns en sund entreprenöranda och en trygg stabilitet i sättet vi gör affärer på, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs Lila är en institution i Karlstad och samtidigt ett av Sveriges största kaffeföretag och en expanderande exportindustri.

- Kaffemarknaden är tuff och hårt konkurrensutsatt. Vi måste vara kostnadsmedvetna och samtidigt våga satsa. Vi har en nytrimmad organisation, en väl genomarbetad strategi och tydliga mål för vår utveckling framöver. Som familjeföretag är vi uthålliga och kan ta långsiktiga beslut. Det känns väldigt roligt att få mandat att driva vår utveckling vidare, säger Lars Appelqvist.

I samband med utnämningen av Lars Appelqvist blir Klas Westerberg vice VD med ansvar för Löfbergs Lilas affärsutveckling och strategifrågor.

För mer information kontakta:

Anders Löfberg, styrelseordförande Löfbergs Lila, tel 070-522 23 24, 054-14 01 00.

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard.

De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt.

www.lofbergslila.se