Löfbergs Anna Nordström, Sveriges första Sensory Professional inom kaffe

Löfbergs Anna Nordström, Sveriges första Sensory Professional inom kaffe

Anna Nordström, specialkaffeansvarig på Löfbergs, är idag den första i Sverige som får utbilda inom kaffesensorik då hon nyligen auktoriserades som Sensory Professional av Speciality Coffee Association of Europe (SCAE).

- Givetvis är det en fjäder i hatten och något som väger tungt inom specialkaffevärlden, men det viktigaste är att vi på Löfbergs nu fått ännu djupare kunskap kring smaker vilket både stärker oss internt och gör att vi kan utveckla vårt utbildningserbjudande ytterligare. Att vi som enda kaffeaktör i Sverige kan erbjuda utbildning inom sensorik känns förstås värdefullt och viktigt, säger Anna Nordström.

Medveten smaksatsning

Anna Nordström som arbetat på Löfbergs i 18 år har en tung meritlista sedan tidigare. Redan innan utmärkelsen Sensory Professional var Anna en av tre svenska SCAE-utbildare inom bryggning, en omfattande teoretisk och praktisk utbildning för att kunna brygga den perfekta koppen kaffe. Hon är tidigare medlem i Svenska Baristalandslaget och har vunnit SM-guld i koppning samt brons i World Cup Tasters Championship.

-Att ha denna unika kompetens inom vårt bolag är givetvis något som betyder otroligt mycket för oss. Att erbjuda våra kunder den allra bästa smaken oavsett var man dricker Löfbergs produkter är vårt allra viktigaste uppdrag. Med Annas djupa och unika kompetens inom området har vi helt klart en fördel mot våra konkurrenter, något som vi använder oss utav varje dag, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Anna Nordström, specialkaffeansvarig Löfbergs, tfn: 054-14 01 76

Sofia Svahn, kommunikationsdirektör Löfbergs, tfn 054-14 01 10

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se