Löfbergs nya kaffe som lanseras idag förväntas bli Sveriges mest sålda bag-in-box. Foto: Tommy Andersson.

Löfbergs lanserar varmt kaffe i bag-in-box

Det ökade friluftsintresset har förändrat svenskarnas kaffevanor. Nu lanserar kafferosteriet Löfbergs ett varmt, färdigbryggt kaffe som revolutionerar livet för alla friluftsälskare. Nyheten möts med stort intresse och finns att köpa i landets samtliga livsmedelsbutiker från och med idag.

- En världsnyhet som förmodligen innebär slutet på försäljningen av kaffetermosar, men det får termosbranschen tugga i sig. Man kan inte vinna varje gång, säger Garrafa Térmica, internationell utvecklingschef på Löfbergs.

Sveriges mest sålda bag-in-box?
Utvecklingsarbetet har pågått i exakt ett år och den stora utmaningen har varit att ta fram en lösning som gör att kaffet håller rätt temperatur. Det fixar Löfbergs genom att använda en ampull som värmer upp kaffet till 94° direkt i förpackningen. Sedan är det bara att skruva på den medföljande kranen och börja njuta.

- Premiärförpackningen innehåller tre koppar, men vi kommer såklart även att ta fram en större bag-in-box. Målsättningen är att det ska bli Sveriges mest sålda, så Leif GW Persson, Tina Nordström, Ernst Kirchsteiger och gänget kan slänga sig i väggen, säger Garrafa Térmica.

Stort samlarvärde
Den första batchen av Löfbergs nya kaffe har stort samlarvärde, och på grund av stöldrisken kommer kaffet att säljas direkt i kassan.

- Lite bökigt förstås, men vi kompenserar genom att erbjuda 50 procents rabatt för alla som viskar ”Löfbergs Bag-In-Box” till personen i kassan, säger Garrafa Térmica.

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 340 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa och Kanada, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter 1,6 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs är en del av Löfbergs group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo. www.lofbergs.se