Löfbergs minskade sin klimatpåverkan

Löfbergs minskade sin klimatpåverkan

Trots att Löfbergs ökade sin produktion sjönk företagets klimatpåverkan. Det beror bland annat på fortsatta energieffektiviseringar och mer förnybar energi. Samtidigt sålde företaget rekordmycket kaffe från certifierade odlingar. Det visar kaffekoncernens hållbarhetsredovisning för 2013/2014.

- Vi är på god väg att nå vårt mål att minska vår klimatpåverkan med 40 procent. Vår vision är att vara Europas mest hållbara kaffekoncern, säger Eva Eriksson, hållbarhetschef på Löfbergs.

Störst klimatpåverkan i odlarledet
Det är fjärde året i rad som Löfbergs gör en hållbarhetsredovisning. Här redovisar företaget mål, åtgärder, resultat och utmaningar på hållbarhetsområdet. Arbetet omfattar hela värdekedjan, från böna till kopp.

- Odlarledet står för över 80 procent av kaffets klimatpåverkan, så det är här våra insatser gör störst nytta. Att öka tillgången och efterfrågan på kaffe från certifierade odlingar är en viktig åtgärd, säger Eva Eriksson.

Löfbergs köper allt kaffe direkt från odlarländer och är en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Förra året köpte företag 9 200 ton kaffe från certifierade odlingar. Andelen certifierat under varumärket Löfbergs steg från 21 procent till 34 procent.

- Vi jobbar med ekologiska certifieringar, Fairtrade och Rainforest Alliance. De har lite olika fokus, men alla gör gott för både människor och miljö, säger Eva Eriksson.

Egna utvecklingsprojekt
För att förbättra villkor och möjligheter för småskaliga kaffebönder driver Löfbergs även egna utvecklingsprojekt. Arbetet sker inom ramen för International Coffee Partners där Löfbergs jobbar ihop med sex andra familjeägda kaffeföretag.

- Hittills har mer än 30 000 kaffebönder deltagit i våra projekt som bland annat förbättrar böndernas konkurrenskraft och livsvillkor, säger Eva Eriksson.

Siktar på 100 procent förnybart
Sedan basåret 2005 har företaget minskat sin klimatpåverkan med 31 procent, från 0,149 till 0,103 ton koldioxidekvivalenter per producerat ton kaffe. Löfbergs har även som mål att använda 100 procent förnybar energi senast 2020. Den siffran är 37 procent idag.

- 100 procent förnybar energi är en av våra största utmaningar. Vi använder redan grön el från vindkraftverk samt fjärr- och bergvärme i Karlstad, nu letar vi aktivt efter lösningar för att kunna rosta med biobränsle, säger Eva Eriksson.

Vid rosteriet i danska Viborg ersattes naturgas med biogas under året, och här använder man nu 100 procent förnybar energi. Vid rosteriet i Riga, Lettland gjordes en omfattande tilläggsisolering som kommer att ge besparingar motsvarande 78,6 ton koldioxid per år.

Löfbergs bildades 1906 och är idag ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget är aktivt på ett tiotal kärnmarknader i norra Europa, med egna bolag i Norge, Danmark, Lettland och England.

Löfbergs hållbarhetsredovisning är tillgänglig för alla och går att ladda ner här: Hållbarhetsredovisning 2013/2014.

Eva Eriksson, hållbarhetschef, Löfbergs, 054-14 01 23, eva.eriksson@lofbergs.se

Några fakta från Löfbergs hållbarhetsredovisning 2013/2014

• Kaffets klimatpåverkan (%)
    Kaffeodlingen 82
    Transport 3
    Förädling: 3
    Leverans: 3
    Konsumtion: 9
    (Källa: SIK 2013)
  • Löfbergs köpte 9 200 ton kaffe från certifierade odlingar.
  • 34,2 procent av allt sålt Löfbergskaffe var certifierat. Av detta var 42 procent både ekologiskt och Fairtrade-märkt.
  • Löfbergs klimatpåverkan har minskat med 31 procent sedan 2005.
  • 37 procent av energin som Löfbergs använde var förnybar.
  • 99 % av Löfbergs avfall gick till återvinning.
  • Frisknärvaron hos Löfbergs var 99 procent.